Gubbaguld i sista stöten

10 AUG 2013 18:03
EM för Seniors & Ladies (40+) som spelats i Sarajevo, Bosnien är till ända. Gänget med Tom Storm, debutant i klassen, i spetsen samlade medaljer i disciplin efter disciplin men guldet lät vänta på sig.
  • Skapad: 10 AUG 2013 18:03

Sista dagen i den sista disciplinen 9-ball kom så äntligen guldet för Tom Storm. I finalen mot belgaren Vanrijkel var han aldrig hotat och kunde vinna med 9-3. Vägen fram till finalen bjöd däremot på flera tuffa matcher där Storm till slut kunde dra det längsta strået.

Tom inledde Senior-EM med brons i 14-1 och 10-ball sedan silver i 8-ball innan avslutningen med guld i 9-ball. Av övriga herrar lyckades Kent Karlsson bäst med en 9:e plats i 9-ball.

Rafflande var det även i lagspelet där Sverige vann brons. Semifinalen mot Portugal vart en rysare. Tom Eksell vann sin match i 8-ball komfortabelt, Kent Karlsson förlorade en tight match i 9-ball och Tom Storm förlorade en ännu jämnare match i sin 10-ball match. Vid 6-4 missar Tom en tillsynes enkel matchboll och portugisen får nya krafter och vänder till seger 7-6 och 2-1 till Portugal. I laget ingick Peter Eriksson, Tom Eksell, Tom Storm, Kent Karlsson och Ann-Sofie Löfgren.

I Ladies tog Ann-Sofie Löfgren medalj i alla tre disciplinerna. Silver i 8-ball och 9-ball samt brons i 10-ball. Ett lyft från förra året då Ladies återkom på programmet.

Skribent: Kurt Roos