Guld i Junior-EM

02 AUG 2013 13:06
Daniel Tångudd från Göteborg guldmedaljör och Tian Zhang från Stockhom bronsmedaljör i Junior-EM 8-ball!
  • Skapad: 02 AUG 2013 13:06

Sverige skickade en liten trupp till årets Junior-EM i Sarajevo, Bosnien. Mikael Andersson som ledare med våra två juniorer Daniel Tångudd och Tian Zhang. Men om truppen var liten så var kvaliteten hög. Killarna visade att erfarenheten från tidigare pojk-em och den hårda matchningen på Swedish Pool Tour gett resultat och utvecklingen gått brant uppåt på bara det senaste året.

Båda killarna blev 9:a i den inledande disciplinen 14-1, en bra start på mästerskapet. I efterföljande 10-ball som vart en gastkramning utan dess like. Tian Zhang slutade på en fin 5:e plats och Daniel Tångudd tog silvret. Ett silver med smak av guld, Daniel den klart bättre spelaren av de två i finalen men ett par misstag och lite medrull för tysken avgjorde. Vid hill hill var Daniel endast fyra bollar från guldmedaljen när vita bollen fick en knack och slank ner i miljön. Just då kändes det väldigt orättvist.

Men så mycket härligare när Daniel och Tian direkt i nästa disciplin 8-ball tar revancsh på allt och alla. Båda presterar otroligt fin biljard och Daniel vinner guldet, Tian bronset. Tre medaljer på två spelare i ett Junior-EM är klass.

I efterföljande disciplinen 9-ball villes det nog lite för mycket men ändå bra placeringar med Daniels 5:e plats och Tians 17:e plats. Dessutom tog killarna en 5:e plats i lagspelet.

Med en guldmedalj i 8-ball ligger det nära till hands att Daniel Tångudd får en av Europaförbundets platser till årets Juior-VM i 9-ball som spelas i Sydafrika under december månad.

Vilket EM grabbar! Stort grattis till en superb insats Mikael Andersson, Daniel Tångudd och Tian Zhang.

JEM2013_Tangudd

JEM2013_Zhang