Hattrick av Chawki

16 DEC 2012 16:29
Jim Chawki tog sin tredje seger denna säsong på fyra försök i årets sista SPT1000 som spelades i Göteborg. Finalmotståndaren Senharip Azar tog ännu en framskjuten placering med sin andra plats i turneringen. Jim Chawki ny ledare av Swedish Pool Tour!
  • Skapad: 16 DEC 2012 16:29

Totalt kom 68 spelare till start då det var SPT1000 9-ball på Kville Billjard i Göteborg. Ett stort utropstecken förutom Jim Chawkis dominans denna säsong stod tre unga lovande spelare för som alla tog sig till sista 16 på ett imponerande sätt. Daniel Tångudd och Tian Zhang som slutade på nionde plats samt Christian Fischer som närmaste stormade fram till semifinal med övertygande segrar längs vägen. En tredje plats denna gång för Fischer som etablerat sig som en toppspelare på touren, mer kommer att komma i framtiden från alla tre ungtupparna. Mats Nygren tog sin andra tredje plats för säsongen och tar sig uppåt på rankingen, se upp för honom när det summeras senare i vår. På damsidan visade Caroline Roos med sin nionde plats att hon gång efter gång visar upp en jämnhet som imponerar och många etablerade herrar kan få det hett om öronen framöver.

Jim Chawkis imponerande första halva av säsongen med tre segrar innebär även tronskifte på rankingen. Ny Sverige-etta då han passerar Tomas Larsson som innehaft den platsen sedan 25 februari i år. Jim Chawki och Tomas Larsson har i nuläget ett litet försprång på övriga, men kvar på säsongen är fyra stycken SPT1500 och flera kan komma att hota underifån.

Skribent: Kurt Roos