Hemmaseger i Senior-SM

11 JUL 2010 11:39
Tävlingssäsongen i snooker avslutades 22-23/5 med två Svenska Mästerskap – för de yngsta (U16) och de äldsta (Senior +40). Femton herrar och en dam slogs om äran att få titulera sig seniormästare. Under lördagen spelades gruppspel med fyra grupper om fyra spelare där alla mötte alla för att vaska fram åtta kvartsfinalister.
  • Skapad: 11 JUL 2010 11:39

Överraskningarna lös med sin frånvaro och de åtta seedade spelarna tog sig vidare. På lördagkvällen, efter en lång dags tävlande, spelades kvartsfinalerna och för några av spelarna tröt orken. Michael Bingmert, som helgen innan tog sig till kvartsfinal i öppna SM och således föreföll vara i form, fick bita i gräset i avgörande frame mot Joakim Törnell.
Martin Söderberg hade inget kvar att ge mot Adrian Gill som vann med 4-0. Nils Böhling och Staffan Åsberg, de två högst rankade seniorerna och förhandsfavoriter, hade inga större besvär i sina kvartar mot Jonas Fahlander respektive Mikael Jernström. Söndagens semifinaler blev två ensidiga affärer när Staffan Åsberg och Nils Böhling resolut marscherade vidare till finalen med varsin 4-0-seger mot Adrian Gill och Joakim Törnell, som dock båda stod för en stark insats och belönades med varsin bronsplakett för besväret. Guld- och silverbucklan (samt motsvarande plaketter) stod på spel när finalen drog igång och det fanns alla anledning att förvänta sig en tät match. Nils vann det första framet ur underläge genom att rensa av de sista bollarna. I det andra tog Nils en stor ledning men Staffan ryckte plötsligt upp sig och kontrade och såg ut att kunna stjäla framet, bara för att oturligt foula på rosa boll och ge upp framet. Fru Fortuna hade valt sida i matchen och Nils hade i och med det en stark allierad i ringhörnan. De två sista framen spelade Nils ett stabilt spel och om det någon gång gick snett så lämnade han ingenting till Staffan som ständigt hade uppförsbacke. Matchen slutade 4-0 till Snookerhallens (del-)ägare Nils som åter kan titulera sig Masters Champion! Tävlingens högsta stöt, en 59:a, gjordes av den blivande mästaren i kvartsfinalen.

Skribent: Martin Söderberg