Henrik Larsson invald i parasportens Hall of Fame

18 JUN 2021 14:46
Vid Svenska Parasportförbundets årsmöte den 22 maj valdes Henrik Larsson in parasportens Hall of Fame tack vare sina stora framgångar inom biljardsporten. Henrik är den 26:e medlemmen av Parasportens Hall of Fame.
  • Skapad: 18 JUN 2021 14:46

Henrik Larsson guld 10-ball EM 2019.png

Henrik Larsson vid EM 2019, då han tog guld i 10-ball. Foto: EPBF

Henrik ”Henke” Larsson, från Växjö men numera bosatt i Malmö, är en självklar profil inom svensk biljardsport idag och har genom sin karriär lagt många tunga titlar till sin meritlista. Internationellt är han en av världens rullstolsspelare i biljard genom tiderna och på många sätt en pionjär för sporten, vars framgångar inspirerat en hel generation att börja spela.

Enligt deras hemsida har Parasportens Hall of Fame (PHoF) som ändamål att
• Hedra de personer som genom sina idrottsliga prestationer och/eller ledarinsatser, eller på annat sätt har spelat en avgörande roll för den svenska och/eller internationella parasportens utveckling och berömmelse.
• Upprätta, bevara och tillgängliggöra historisk dokumentation om dessa personer och deras idrottsliga framgångar och/eller ledargärningar för eftervärlden.

Nominering till Hall of Fame kan göras löpande av både specialidrottsförbund och medlem i förening som är ansluten till Parasport Sverige. Medlemmar i PHoF utses minst en gång vartannat år. För att anses kvalificerad ska den nominerade inneha gedigna idrottsliga internationella meriter och/eller vara nyskapande och banbrytande inom svensk eller internationell parasport. Det är också obligatoriskt att den nominerade uppvisar fair play och integritet samt verkar som ett föredöme för andra. Henrik Larsson uppfyller utan tvekan dessa kriterier med råge.

Här är Svenska Parasportförbundets motivering till utnämningen:

Henrik Larsson, biljard, är medlem nummer 26 i Parasportens Hall of Fame.

Henrik Larsson tillhör den yttersta världseliten i biljard och har en diger meritlista. 1993 fick han sitt stora genombrott när han vann det första officiella Europamästerskapet i biljard i rullstolsklassen. Därefter har framgångarna bara fortsatt. Totalt har han vunnit sex världsmästerskap, tolv europamästerskap och 20 SM-guld.

Dessutom var han nominerad till priset Årets idrottare med funktionshinder på Idrottsgalan 2008.

Henrik Larsson är en sann förebild, en stor parasportare och en värdig medlem i parasportens Hall of Fame.

Utnämningen annonserades vid Parasportförbundets digitala årsmöte den 22 maj 2021. Henrik kommer att få ta emot sitt pris vid ett senare tillfälle när omständigheterna så tillåter.

Svenska Biljardförbundet är oerhört stolta över att kunna räkna in ”Henke” som en av våra utövare och främsta representanter för sporten, och hoppas på många fler framgångar innan han lägger kön på hyllan. Stort grattis Henke!

\\ Förbundsstyrelsen

Skribent: SBF