Henrik Svedstedt bevisade att gammal är äldst

11 DEC 2013 19:07
I ett fält som är ganska typiskt för svenska snookertävlingar idag (hälften är över 40, hälften under 20) slutade med att veteranen Henrik Svedstedt vann Rankingtävling nummer 5 (öppen klass). En mycket spännande final avgjordes först på rosa boll i avgörande frame. Det efter att Suleman K Salam oturligt förlöpt när det var 2 röda kvar och lämnat friboll till Henrik som vid det laget låg under med dryga 30 poäng. Landslagsspelarna Benjamin Mccabe och Arpat Pulat var fysiskt närvarande men en lång dags resande hem från VM med försvunna transportbussar och snöstorm, med försenat flyg som följd, satt uppenbarligen kvar i benen. Arpat åkte i kvartsfinalen och Benjamin vaknade först vid ställningen 0-3 i Semifinalen.
  • Skapad: 11 DEC 2013 19:07

Den största överraskningen var en annan junior: Johan Lindqvist. Han nådde sin första semifinal i öppen klass och kämpade länge och väl mot den slutgiltiga segraren Henrik. Det var mycket små marginaler som skiljde i flera av framen. 3-3 låg på lut och frågan är hur det då skulle ha slutat. Henrik visar dock klass när Johan gör en ödestiger miss och Henrik rensar av de resterande bollarna.

I den andra semifinalen såg det ut att gå som på räls för Suleman som mycket snabbt tar ledning med 3-0, bland annat med hjälp av turneringens högsta stöt (76). Benjamin får efter det igång sitt spel och utjämnar till 3-3. Det räckte nu inte, Suleman tar sista frame ganska enkelt.

Finalen har jag redan nämnt. Det var en oerhört jämn match som efter nästan 4 timmars spel avgjordes först på rosa boll. Suleman råkar ut för en oturlig förlöpning och Henrik är återigen stabil på slutbollarna. Grattis Henrik till segern och grattis Johan Lindqvist till din första semifinal i den tyngsta klassen!

Skribent: Jonas Fahlander