Henrik Svedstedt vann jämn final

21 SEP 2010 13:50
14 spelare var anmälda till årets första elittävling, vilket åter bevisar hur svårt det verkar vara för snookerspelare att vakna ur sommardvalan. Första omgången bjöd på ett par skrällar.
  • Uppdaterad: 21 SEP 2010 13:58

Henrik Eklund ställde upp i sin första elittävling och besegrade Johan Eriksson i en stenhård 3-2-match. Som belöning fick han möta Johans tvillingbror, förstaseedade Mats Eriksson, i kvartsfinalen vilket blev för svårt. Arpat Pulat, som tog hem klass 1-tävlingen genom att finalslå just Henrik Eklund för några veckor sedan, stod för den riktigt stora skrällen. Han gick fram som en virvelvind under lördagen och slog både Andreas Svedstedt och Suleman Kukka Salam och var klar för semifinal.

Henrik Svedstedt var illa ute mot Simon Lindblom i kvartsfinalen men lyckades till slut vinna det avgörande framet på de sista bollarna. På vägen till semifinalen stod Bairaq Al-Urfy för tävlingens högsta serie (en 59:a) mot Johnny Eriksson.

Arpat Pulat verkade lite tagen av stundens allvar i sin semifinal mot tidigare svenska mästaren Mats Eriksson, som relativt enkelt kunde vinna i raka frames. Den andra semifinalen var en stenhård strid. Varken Henrik eller Bairaq fick det offensiva spelet att riktigt fungera och Henriks taktiska skicklighet och tålamod var det som till slut fällde avgörandet.

Belan Sharif presenterar sig

Bara 15 spelare ställde upp i säsongens första klass 2-tävling. Som vanligt numera utgjordes hälften av startfältet av juniorer och det kan konstateras att framtiden ser ljus ut för svensk snooker.

Kjell Wikström var den som mest av alla fick erfara hur tuffa motståndare juniorerna kan vara. I första omgången kämpade han ned Johan Lindqvist (11 år), i kvartsfinalen vann han avgörande frame mot Mattias Boman Andersson (14) och i semifinalen återupprepade han den bedriften mot Johan Wiman (15).

I finalen väntade Belan Sharif (13) som på vägen mot finalen besegrat herrarna Sonny Bjelfman, Fahad Al-Khameesi och Per Oscarsson, i nu nämnd ordning. Belan har ofta synts till i Snookerhallen den senaste tiden och imponerat på många med sitt fina spel. Till en början i finalen stämde det bra för Belan som kunde vinna det första framet förhållandevis bekvämt. Men Kjell kom tillbaka och kvitterade med en snygg avrensning från grön när han bjöds ett läge i det andra. I de två nästföljande framen rasade båda spelarnas spel samman. De vann varsitt och ett avgörande frame krävdes. Belan var den som tog sig samman och plötsligt visade hur bra han faktiskt kan spela och tog därmed sin första rankingtävlingsseger. Grattis Belan!

Resultat ELIT

Resultat klass 2