Historiska segrare

21 JUL 2012 22:49
När krutröken väl lagt sig, efter tre dagars tävlande från morgon till sen kväll, kunde till slut de historiska vinnarna koras av den första upplagan utav Swedish 10-ball Open Mens & Womens division. I ett startfält som innehöll mängder av europeiska toppspelare stod till slut Mark Gray, England samt Monica Webb, USA högst upp på pallen. De finalbesegrade Marcus Chamat respektive Caroline Roos.
  • Skapad: 21 JUL 2012 22:49

Swedish 10-ball Open är den största tävling som hållts i Sverige på närmare 20 år. Och det märktes på startfältet, i mens division kom 114 spelare från 18 länder till start. Mängder av europeiska toppspelare, svenska elitspelare och unga talanger samt en del "legender" visade upp biljard i absolut världsklass.

I mens division blev det en kamp mellan Sverige och England i semifinalerna. Och dessa blev två stenhårda matcher. Mark Gray besegrade Jim Chawki med siffrorna 8-7, samma siffror segrade Marcus Chamat med över Daryl Peach. I finalen spelade Mark Gray felfri biljard medans Marcus Chamat inte fick utdelning på sina sprängningar. Gray en mycket nöjd vinnare efter seger med 8-3 i finalen. I denna tävling fanns det även fyra platser till European Open att spela om som avgjörs under senhösten. Det fyra högst placerade spelarna som ännu inte var kvalificierade tilldelades dessa. Grattis till Jim Chawki (Sverige), Kevin Zarekani (Iran), Ivo Aarts (Holland) och Vegar Kristiansen (Norway).

Här finns alla resultat från alla matcher!

Damernas event hade samlat större delen av toppen på Europarankingen samt ytterligare spelare av världsklass som välmeriterade Monica Webb, USA och Line Kjörsvik, Norge. Denna tävling var en del av EPBF Women Euro Ranking (Europaranking). När slutpslet inleddes på lördags morgonen med de sista 16 var det spelare från 11 länder bland dom, de 6 högst rankade samt ovan nämnda Webb och Kjörsvik bl a. Våra svenska Team Sweden tjejer Caroline Roos och Louise Furberg ställdes i semifinalern mot just dessa. Och även bland damerna vart det två rysare. Monica Webb besegrade Louise Furberg med 7-5 medans Caroline Roos slog Line Kjörsvik med samma siffror. I finalen visade Monica Webb, nyligen VM-femma, vilken klass hon håller. Seger med 7-2 och titeln till USA.

Detta evenemang hade inte vart möjligt att genomföra utan de personer och sponsorer som ställt upp osjälviskt. Ett stort tack till ägarna av Jolo & Co Mikael Julin och Ann-Sofie Löfgren samt deras personal, mannen med det stora biljardhjärtat Stefan Sjölander (W-Ambulance), Biljardexperten och Nordic Consulting & Promotion. Ett jättejobb inför detta evenemang har även Nils Böhling och Fredrik Andersson lagt ner för att få borden i sådant fint skick samt fixaren Ingo som slitit med allt från belysning, snickeri och nätverk med ett leende. Och att tävlingen genomfördes i klass med ett VM om inte bättre kan vi tacka Jonas Ekergarn och Magnus Andersson från Kville BC i Göteborg. Dessa två killar hade full koll på alla spelare och matcher från första till sista boll, imponerande tävlingsledning minst sagt. Givetvis ett jättetack till alla spelare och besökare som gjorde detta till den tävling det blev med en härlig stämning. En bättre start på säsongen än detta kan vi knappast få.

Skribent: Kurt Roos