Hög klass i årets första rankingtävling i snooker

18 JAN 2016 11:30
Den 16-17 januari samlades 21 deltagare för att göra upp om årets första rankingtitel. Ur dessa 21 sållades åtta spelare ut ur lördagens dubbelcup. Nuförtiden är det en hård fajt om kvartsfinalplatserna och det fanns flera meriterade spelare bland de som fick nöja sig med lördagsspel denna helg.
  • Skapad: 18 JAN 2016 11:30

Söndagen började med kvartsfinaler och rivstartade med en högklassig batalj mellan Arpat Pulat och Morgan Högren. Arpat hade käkat taggtråd till frukost och stormade ur startblocken med en 93:a i första framet, och följde upp det med en 38:a och en 49:a i nästa. I tredje framet var det Morgans tur att smeka in en 73:a, som mycket väl hade kunnat bli en jämn hundring om inte nerverna slagit till på gul boll. Ytterligare en serie på knappa 50 av Arpat i det fjärde och matchen var avgjord. I det här läget var Arpat favorit i tävlingen, för de övriga kvartsfinalmatcherna var stökigare affärer med mindre flytande spel. Den brittiska delen av startfältet skördade framgångar när Andy Nettleton besegrade Jim Johansson med 3-1, och George To vann med samma siffror mot Henrik Svedstedt. Samtidigt kämpade Simon Lindblom ned Belan Sharif i skiljeframe.

I semifinalen ställdes Simon mot Andy, som kämpade tappert både mot sin motståndare och mot sin kraftiga förkylning. Simon var aldrig riktigt hotad och spelade stundtals riktigt bra, med bland annat en 89:a i fjärde framet. Arpat gick in som favorit mot George, som dock höjde sitt spel både offensivt, men kanske framförallt defensivt. Arpat fick inte utrymme för sin offensiv och George hade det större tålamodet och rutinen, vilket räckte för att spela hem skiljeframet och ta sig till final.

Det var två trötta kämpar som stapplade fram till finalbordet. Simon började bäst och tog de två första framen, dock utan att glänsa. George tog sig in i matchen med en 52:a i tredje framet. De nästföljande två framen var riktigt grötiga, segdragna historier som båda spelarna nog helst vill glömma. George hade ryggen mot väggen vid 1-3, men vägrade ge sig och tvingade fram ett skiljeframe genom att vara som bäst i de avgörande lägena. Skiljeframet belv dock aldrig riktigt spännande. Simon ryckte till sig en ledning genom ett par småbreaks och George fick aldrig fotfäste i framet. Simon Lindblom blev således årets första rankingtävlingsvinnare, grattis!

Skribent: Martin Linderoth