Inbjudan till medlemskonferens 2017

11 OKT 2017 22:29
Svenska Biljardförbundet bjuder in till medlemskonferens för alla föreningar helgen 18-19 november 2017 på Bosön, Lidingö - OBS! Kort anmälningstid!
  • Uppdaterad: 14 OKT 2017 11:53

Svenska Biljardförbundet bjuder in till medlemskonferens för alla föreningar helgen 18-19 november 2017 på Bosön i Stockholm

Som bekant har Svenska Biljardförbundet fått ett underkänt resultat i RF:s granskning av små specialförbund med färre än 50 föreningar. Hälften av våra registrerade föreningar klarade inte av att skicka in den begärda dokumentationen och resultatet av detta är att vår budget för nästa år troligen minskas med avsevärda summor. Därutöver kan enskilda föreningar komma att uteslutas ur SBF och i förlängningen betyder det även att biljardförbundet som sådant kan uteslutas ur Riksidrottsförbundet, vilket skulle vara förödande för biljardsporten i Sverige.

Medlemskonferensen 2017 är av den anledningen något av en ödeskonferens. Vi måste gemensamt hitta en väg framåt, genom snabba och kraftfulla förbättringar av styrning och organisation i alla våra föreningar. Det positiva i sammanhanget är att vi redan har en plan för utveckling av föreningarna på plats, nämligen handlingsplanen för Idrottslyftet. Arbetet måste dock accelereras och hela medlemskonferensen kommer att handla om just dessa frågor: Idrottslyftet, föreningarnas styrning, att bli en aktiv förening, samt breddning och utveckling av biljardsporten.

På dagordningen står (preliminärt) följande fyra punkter:

- Diskussion om Riksidrottsförbundets granskning av Svenska Biljardförbundet

- Information om Idrottslyftet och SBF:s handlingsplan

- Arbete med definitionen ”aktiva föreningar” och hur föreningarnas styrning behöver utvecklas

- Planering av arbetet med övriga komponenter i SBF:s handlingsplan

Vi arbetar även på att få in gästföreläsningar från RF och SISU om specifika frågor som är aktuella för punkterna ovan.

Konferensen startar lördagen den 18 november klockan 11:00 och slutar söndagen den 19 november klockan 16:00, med en gemensam middag på lördag kväll. Lunch och kaffe/fika ingår båda dagarna.

Föreningarna kommer att kunna söka ersättning hos förbundet för resekostnader. Ett begränsat antal hotellrum (enkel- och dubbelrum) är preliminärbokade ute på Bosön. Först till kvarn gäller! Anmäl er snarast möjligt för att vara säkra att ni får boende nära konferenslokalen.

Alla föreningar ska skicka minst en och helst två representanter, med fördel föreningens ordförande och ytterligare en styrelseledamot.

Anmäl deltagare från er förening senast den 20 oktober klockan 14:00 via mail till This is a mailto link. Använd den bifogade mallen för att göra det lättare för oss att hålla reda på era bokningar.

Anmälningsblankett Bosön 2017.xlsx

Vi är medvetna om den korta anmälningstiden men vi hoppas verkligen att föreningarna delar vår inställning att detta är något som bör genomföras så fort som möjligt. Det kan inte understrykas nog mycket hur viktigt det är att ALLA föreningar deltar på medlemskonferensen.

Väl mött på Bosön,

Skribent: SBF