Information med anledning av corona-viruset

12 MAR 2020 18:42
Förbundsstyrelsen gör i nuläget bedömningen att de tävlingar som är planerade i helgen fortfarande ska arrangeras. Vi följer dock noga utvecklingen och kommande tävlingar kan komma att ställas in.
  • Skapad: 12 MAR 2020 18:42

Med anledningen av den snabba utvecklingen gällande Covid-19, eller corona-viruset, hade RF ett extrainsatt informationsmöte idag med specialidrottsförbunden där de tryckte på att det är upp till varje förbund och i förlängningen varje förening att avgöra huruvida de genomför planerade arrangemang för upp till 500 personer eller inte.

SBF följer Folkhälsomyndighetens och Riksidrottsförbundets rekommendationer angående evenemang, tävlingar och annan verksamhet, vilket innebär att vi i nuläget inte ställer in några tävlingar. Våra tävlingar hamnar med god marginal under den rekommenderade gränsen på 500 personer, och vår sport medför ingen kroppslig kontakt under utövandet. Men eftersom läget just nu förändras dag till dag är vi beredda att agera snabbt utifrån nya fakta och direktiv och det kan bli så att vi stänger ner all tävlingsverksamhet om det bedöms nödvändigt. Se till att hålla er uppdaterade genom att följa oss här på Facebook och hålla koll på vår hemsida för nyheter.

Självklart har varje spelare fortfarande ett personligt ansvar att följa de hygien- och säkerhetsföreskrifter som finns för att undvika smittspridning. Vi uppmanar därför alla att iaktta följande rutiner inför och under ett besök på din biljardhall:

FÖR UTÖVARE:

- Om du är sjuk eller tillhör någon av de utpekade riskgrupperna – stanna hemma! Kontakta tävlingsledare så fort som möjligt om du är anmäld till en tävling och meddela att du inte kan delta.

- Om du upplever symptom såsom förkylningskänsla, andningssvårigheter eller feber ska du INTE besöka hallen eller delta i en tävling. Kontakta 1177 för vägledning, i synnerhet om du nyligen besökt någon av de drabbade regionerna. OBS! Om du kommer till hallen med uppenbara symptom kommer du att bli diskvalificerad och ombedd att lämna tävlingen.

- Tvätta händerna med tvål och vatten ofta, enligt de föreskrifter som finns, och alltid efter toalettbesök. Använd handsprit med minst 60 % alkohol om du inte har möjlighet att tvätta händerna.

- Hosta och nys i armvecket, inte i händerna eller rakt ut i luften. När du hostar och nyser sprids små, små droppar som innehåller smittämnen. Genom att hosta och nysa i armvecket eller i en pappersnäsduk hindrar du smitta från att spridas i din omgivning eller från att förorena dina händer. Släng alltid pappersnäsduken i en papperskorg och tvätta händerna efteråt.

- Undvik fysisk kontakt såsom att skaka hand innan och efter match. Det går att vara artig och visa respekt för motståndaren på andra sätt. Försök också låta bli att röra vid eller peta dig i ansiktet så mycket som möjligt. Håll avstånd från klungor av människor och folksamlingar.

FÖR TÄVLINGSLEDARE OCH ARRANGÖRER:

- Informera vid spelarmötet om vikten av att följa hygienföreskrifterna under tävlingen.

- Se till att det finns handsprit tillgängligt på hallen för besökare och deltagare att använda.

- Torka av bord och bollar mellan matcherna.

- Om en deltagare har uppenbara symptom enligt ovan har tävlingsledaren mandat att diskvalificera spelaren och be personen att avlägsna sig från hallen.

För mer information om corona-viruset och smittspridning hänvisar vi till dessa instanser:

RF: https://www.rf.se/coronavirusetochidrottsrorelsen/vanligafragoromcoronavirusochidrott/

Folkhälsomyndigheten: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/

1177 Vårdguiden: https://www.1177.se/Stockholm/sa-fungerar-varden/varden-i-stockholms-lan/om-corona/

Har ni andra frågor och funderingar är ni alltid välkomna att kontakta oss på This is a mailto link.

Skribent: SBF