Jämn insats i Treviso

15 DEC 2014 15:49
Säsongsfinalerna av både herrarnas och damernas Eurotour spelades i Treviso 11-14 december. En mycket jämn laginsats av herrarna fick avsluta säsongen, lite mer spridning i damernas.
  • Skapad: 15 DEC 2014 15:49

Nick Van den Berg, Holland heter årets kung på Europa-scenen, ohotad etta på rankingen efter inte mindre än tre segrar under säsongen. Alla tre dessutom i Treviso!

De Svenska herrarna gjorde årets stabilaste insats där flera tunga skalper togs och tre vidare till slutspelet. 17:e plats för Tomas Larsson, Christian Sparrenlöv Fischer och Andreas Gerwén, 33:e för Marcus Chamat och 49:e för Daniel Tångudd.

Fischers tunga seger över Mario He, Österrike med 9-8 för att gå till slutspelet var definitvt en av resans höjdpunkter. En mycket välspelad match där ingen av spelarna gjorde några misstag och där Christian vid hill hill håller sig kylig och safar ut Mario He för att sedan duka av för seger. He som är rankad 7:a i Europa och kom femma på VM tidigare i år. Detta var bara en i raden av flera bra matcher från Christians sida denna turnering, han har anpassat sig till det internationella spelet snabbare och bättre än vad man kan förvänta sig.

En annan som är Svensk biljards framtid på den internationella scenen är Daniel Tångudd som trots 49:e plats hade mersmak på mer. På tre tävlingar har han visat att det finns mycket att åka med framöver, med lite mer rutin kommer han att utvecklas snabbt internationellt. Här i Treviso föll han mot två svårspelade polacker, Kaplan och Marek Kudlik men han tog även två fina segrar.

Tomas Larsson börjar leverera match efter match och få till en jämnhet i sitt spel. Var värd att gå till sista 16 denna gång, men fick nöja sig med en 17:e plats efter förlust mot David Alcaide, Spanien i en rysare som slutade 7-9. Larsson var millimetrar att gå till 8-8 då carambol-nian retsamt hängde kvar på hålkanten.

Marcus Chamat som efter en paus förra året, nu i och med denna tävling tagit bort nollpoängarna på rankingen, gått som en raket på rankingen och nu är bäst rankade svensk på 20:e plats. Här i Treviso fick han se sig besegrad av Tomas Larsson matchen innan slutspel och stannade på en 33:e plats.

Andreas Gerwén som haft ett litet tyngre år 2014 än 2013 visade här att formen är på väg tillbaka. Seger över bl a Bruno Muratore innan det tog stopp på 17:e plats. Men tillbaks i slutspel igen vilket bådar gott inför 2015 med lite extra självförtroende i bagaget.

I damernas Eurotour placerade sig Caroline Roos högst av svenskorna med en 9:e plats vilket också gav henne en 4:e plats på Europarankingen 2014. Caroline har sedan Eurotouren för damer gjorde en nystart 2011 inte vart rankad sämre än 5:a.

För övriga svenskor blev det en 17:e plats för Monika Margeta och Charlotte Breitcreuz. Monika kan mycket väl komma att klättra upp till topp 10 eller högre om hon bestämmer sig för att satsa vidare på Eurotouren. Louise Furberg och Ann-Sofie Löfgren slutade på 33:e plats.

Nu tar den internationella biljarden en paus fram till slutet av februari då en hektisk säsong 2015 startar.

Skribent: Kurt Roos