Jämn laginsats i Sarajevo

18 AUG 2013 22:10
Eurotouren i Sarajevo, Bosnien i Herzegovina bjöd på en jämn svensk laginsats och ett antal rysarmatcher.
  • Skapad: 18 AUG 2013 22:10

Bäst placerade sig Andreas Gerwén och Christopher Koba med sina 17:e platser. Jim Chawki och Mats Nygren 33:a, Tomas Larsson 49:a och Senharip Azar 65:a.

Gerwen var inblandad flera rysare denna Eurotour, i gruppfinalen på vinnarsidan blev det förlust 7-8 mot Ortmann. Över på förlorarsidan där Jim Chawki väntade. De två svenskarna fick göra upp om en plats i slutspelet. Matchen de emellan innehäll det mesta, bra spel och spänning. Chawki tog ledningen i matchen och var steget före Gerwén nästan hela vägen. Vid 7-6 missar Chawki matchbollen och Gerwén kan gå upp till 7-7. Det avgörande lägget varade i närmare 20 minuter och innehöll flera safe-dueller, högklassiga stötar och nervösa missar. Allt avgörs när Chawki går på en safe på sexan och åttan råkar gå i hål. Chawki lämnar klar men svår sexa för Gerwén. Under press visar Gerwén styrka och  rullar i den och även de avslutande bollarna till seger 8-7.

Lika spännande blev det i första slutspelsmatchen för Gerwén mot Stephan Cohen. Ledning 6-2 och allt såg klart ut men efter det gick allt fel och han fick egentligen riktigt chansen att avgöra. Inga bollar ville gå i sprängningarna och de få gånger han fick komma till bordet var det på safar. Stark vändning dock av Cohen till seger 8-6.

Christopher Koba dock sig också vidare till slutspelet från förlorarsidan efter att ha förlorat finalen på vinnarsidan mot Mario He. I slutspelet väntade formstarka Daryl Peach som helgen innan obesegrad vunnit både GB9 och kvalet till World Pool Masters. Såg till en början ut att bli en ensidig affär, Peach rusade i väg till ledning 4-1. Men här dök några chanser upp och Koba var inte sen att utnjyttja lägena och gå ikapp och förbi till ledning 5-4. Att Peach var pressad kunde ingen ta miste på, en spelare som sällan tappar sitt humör visade nu stort missnöje med sig själv. Men rutinen fällde avgörande och Peach höll uppe sitt spel och tog de nästa fyra läggen till seger 8-5.

Tomas Larsson tog en fin skalp då han slog ut Mosconi Cup vinnaren och europasexan Nikos Ekonomopoulos ur turneringen på arenabordet. Larsson som här gjorde sin första turneringen med ny kö visade upp ett stabilt spel. Ge han mer tid att spela in sig med det nya materialet så kan det komma mera från herr Larsson.

Bra insatser även av Senharip Azar som fick se sig besegrad i en 2,5 timme lång rysare mot europaåttan Stepanov med 7-8 på förlorarsidan. För Mats Nygren började det lite hackigt men efter en svår ters på 10:an i sin andra match kom självförtroendet och på vägen fram till sin 33:e plats slog han bl a portugisen Sousa stort innan det tog stopp mot Dominic Jentch.

Nu väntar premiären av Swedish Pool Tour och World Cup of Pool innan nästa tourstopp i oktober.

Skribent: Kurt Roos