Jaspers vinner första World Cup i 3-vallare

14 SEP 2014 22:07
Den forne storspelaren och förre detta världsmästaren holländaren Dick Jaspers vann den första World Cup- tävlingen i helgen som spelades i Porto, Portugal.
  • Skapad: 14 SEP 2014 22:07

Finalen blev en jätterysare där belgaren Roland Forthomme hade chanser att sätta matchbollen men fick inte till det på slutet och då kunde Jaspers avgöra och vinna med 40-39 på 26. Ett stort grattis till holländaren som äntligen kan vara på väg till storformen och bland topp 4 i världen. Nu när konkurrensen har blivit mycket mer jämnare och hårdare och yngre generationen börjar ta över så är det ett stort glädjebesked för Jaspers att han " still got it "!

Under de senaste åren har Torbjörn Blomdahl, som åkte ur i kvarten mot koreanen Cho, och belgaren Frederic Caudron,  som åkte ut i första omgången av sin landsman Forthomme, dominerat carambolen tillsammans med koreanerna Choi och Reoul. Turneringen i Porto urartade sig lite anmärkningsvärt då 7 av de 12 toppseedade spelarna åkte ut i första omgången! Ett stort glädjebesked till alla biljardfans är att turken Semih Sayginer är tillbaka efter 10 års frånvaro pga konflikt med det turkiska biljardförbundet. Nu har förbundet fått en ny ordförande och Sayginer har tagits till nåder och välkomnats med vidöppna armar tillbaka till proffscirkusen. Härligt! Tyvärr så åkte han ut i 16-delen mot sin baneman Torbjörn Blomdahl med 34-40.

Spanjoren Daniel Sanchez är också äntligen tillbaka bland topp 12( de 12 bästa seedade spelarna är direktkvalificerade till huvudtävlingen) och tydligen så har hårdträningen i Sydkorea gjort stor framgång( tränade 10 timmar om dagen i genomsnitt i 40 dagar i sommar!!!) och hade ett väldigt bra snitt på 2.2 i tävlingen. Ett annat stort plus är att Vietnam börjar invadera carambolen med stor steg. Hela 7 spelare var med från starten, vilket är jätteroligt. Den bäste spelaren nådde ända fram till 16-delen och Vietnam är under stark utveckling inom sporten med över 1000 spelare och 15 000 bord. Nästa World Cup spelas i Guri, Sydkorea i oktober.

Skribent: David Pennör