Junior försvarade svenska färgerna

17 FEB 2014 08:35
I hård kamp med övrig Svensk elit och Danmarks hela EM-trupp stod till slut junioren Daniel Tångudd som vinnare av deltävling 5 av 8 i Swedish Interpool Tour.
  • Uppdaterad: 17 FEB 2014 09:00

Hela 59 spelare kom till start denna helg på Interpool Malmö när deltävling 5 av 8 spelades i Swedish Interpool Tour, spelare från Sverige, Danmark och Norge fanns med i startfältet.

I söndagens slutspel visade Tångudd upp både spel och nerver av stål. I semifinalen besegrade han Bahram Lotfy, Danmark med minsta möjliga marginal, 9-8. Finalen blev om möjligt än mer spännande där Tångudd ställdes mot Kasper Kristoffersen, (båda dessa danskar representerar Danmark på kommande EM). Daniel kämpade i underläge i hela matchen, vid 6-8 trodde nog inte många på seger för den lovande junioren. Tångudd höll nerverna på plats och kämpade till sig segern med 9-8, hans första och nog inte den sista segern på högsta nivå i Sverige.

Alla resultat från helgens tävling finns här.

Anmärkningsvärt är att två av fem deltävlingar i högsta klassen (SPT1000) denna säsong har vunnits av juniorer. Tian Zhang besegrade just Tångudd tidigare denna säsong i finalen av deltävling 3. Men i förarsätet av denna säsongs Swedish Interpool Tour sitter Christopher Koba som vunnit övriga tre deltävlingar. Koba klar favorit just nu att vinna hela touren. Detta trots att han efter denna tävling lämnade över första platsen på rankingen till Andreas Gerwén. Andreas för dock tufft att hålla den platsen då han har mer poäng än Christoper att försvara i det tre sista deltävlingarna.

Det är fortfarande många spelare som har möjligheten att kvalificera sig till säsongens höjdpunkt, SM-veckan i Borås 3-6 juli. 4 SM på 4 dagar tillsammans med över 30 andra idrotter, detta kommer bli en fantastisk upplevelse för många av spelarna.

Skribent: Kurt Roos