Juniorsegertåg i kl 1–Favoriterna höll i topp 16

01 NOV 2010 07:17
Två rankingtävlingar i snooker spelades helgen den 30-31 oktober 2010 i Snookerhallen på Krukmakargatan 34 i Stockholm; Ranking 5, klass 1, öppen för alla utom de 16 högst rankade samt Ranking 6, topp 16.
  • Skapad: 01 NOV 2010 07:17

Alla resultat finns på www.biljardonline.se

Topp 16

Tio av de sexton högst rankade spelarna ställde upp och resultaten var nästan helt utan överraskningar. Sverigeettan Farhan Mirza marscherade skoningslöst genom fältet och tappade bara ett frame, mot Magnus Westerlund i kvartsfinalen, på vägen till turneringssegern. En småkrasslig Henrik Svedstedt hade inget att sätta emot i semifinalen och Sverigetvåan Mats Eriksson, som imponerat i semifinalen mot unge Bairaq Al-Urfy (4-1) liksom i den stentuffa kvartsfinalen mot Suleman Kukka Salam (4-3), kom inte alls till sin rätt i finalen. Tävlingens utropstecken var Simon Lindblom som övertygande besegrade Ferre de Graeve i sin första match och sedan tog ledningen med 3-0 mot Henrik Svedstedt i kvartsfinalen och såg ut att ta ytterligare en imponerande skalp. Henrik reste sig dock på nio, hämtade igen till 3-3 och kom tillbaka från att ha behövt två snookers i avgörande framet för vinst med 4-3. En tung förlust för Simon, som ändå på allvar visade att han är att räkna med även mot de allra bästa.

Klass 1

22 spelare provade lyckan i säsongens andra klass 1, varav nära hälften juniorer! Första omgångens snackis var familjemötet mellan far och son Wikström, där Wikström d.y. avgick med segern i avgörande frame. Förhoppningsvis är stämningen trots allt fortsatt god vid nästa familjemiddag. Fältets yngste, Johan Lindqvist, besegrade den lite äldre junioren Xavier Grönlund i en stenhård juniorfight i första omgången och Mikael Jernström blev hårt pressad av unge Mattias Boman Andersson i första matchen men kom undan med blotta förskräckelsen. Juniorerna är definitivt inga önskemotståndare längre! Försteseedade Jonas Fahlander sprang in i stabile Henrik Eklund i första matchen och fick förvånat se sig själv bli utspelad i defensivspelet. Tre juniorer (Belan Sharif, Arpat Pulat och Benjamin McCabe) tog sig vidare till kvartsfinalerna och alla tre fortsatte vidare till semifinalerna. Tuffast hade Belan som behövde en snooker i slutet av avgörande framet mot Henrik Eklund, som såg ut att avgöra matchen när han sänkte blå, men köbollen seglade iväg och knackade i svart boll i samma stöt och plötsligt vände Belan och vann. I båda semifinalerna behövdes avgörande frame för att skilja spelarna åt. Benjamin McCabe vände 0-2 till 3-2 mot Kai Parviainen medan Arpat var den starkare i sista framet mot Belan i turneringens bästa match. Finalen blev en märklig match där båda spelarna efter ett tag började skjuta på allt som rörde sig, med blandat resultat, och en sömnig domare som inte riktigt hängde med i svängarna. När krutröken la sig stod Arpat som segrare och har nu vunnit de senaste två tävlingarna i klass 1. Benjamin McCabes finalplats tar honom upp i eliten och Arpat gör honom troligen snart sällskap.

Skribent: Martin Linderoth