Kalita vinner totala rankingen

04 DEC 2016 19:38
Henryk Kalita från Stockholm vinner den totala rankingen efter en gastkramande match mot Nalle Olsson i semifinalen! Ett stort grattis till vinnaren!
  • Skapad: 04 DEC 2016 19:38

Det handlar alltså om årets sista Elittävling i 3-vallars carambole i Helsingborg där det stod mellan 3 spelare om den åtråvärda första platsen i den totala rankingen; David Pennör, Helsingborg, Nalle Olsson, Helsingborg  och Henryk Kalita. Då både David och Henryk stod på exakt samma rankingpoäng inför tävlingen så var det klart om den som tog sig längst i tävlingen blir minst 2a då Nalle måste vinna hela tävlingen för att gå förbi. David förlorade lite oväntat i kvarten  mot Tran Moc Tai från Malmö med 25-40(!) som spelade väldigt bra. -"Jag fick inte alls mitt spel att funka samtidigt som Tran öppnade starkt. Låg under med 14-28 på 13 stötar vilket är väldigt svårt att hämta in."berättar en mycket besviken David. Nu hade både Henryk och Nalle gyllene tillfälle att på egen hand avgöra rankingen då de bägge möttes i semifinalen. Matchen stod och vägde och det märktes att det var stor nervositet i spelet. Henryk drog ifrån vid slutet av partiet till 36-28 men Nalle lyckades komma tillbaka till 36-34 och matchen vägde ordentligt igen! Till slut lyckades Henryk dra det längsta strået och få in matchbollen! Vilken underbar scen därefter då Henryk visade verkligen sina känslor av glädje och kunde inte hålla tillbaka sina tårar. Men det var inte över för det då Nalle hade efterstöt och behövde "bara" göra 2 poäng. Han gjorde öppningstöten och hade ett bra läge att kvittera men av någon anledning träffade Nalle bollen för tunt och fick en knack, dvs att en av objektbollarna stötte bort stötbollen från den tänkta banan på bordet för att fullfölja sitt carambolage och få  poäng. En överlycklig Henryk föll ihop i stolen och kunde knappt tro vad som har hänt. -'Jag är fortfarande helt skakig och har ännu inte riktigt fattat att det är sant" säger en helt överlycklig rankingvinnare. -"Detta betyder jättemycket för Stockholm då sporten har totalt dominerats av Skåne. Vet inte när detta hände sist men det var väldigt bra tag sen. Förmodligen innan Torbjörn Blomdahl blev så bra! " Ett jättestort grattis Henryk Kalita!
Hela tävlingen bjöd inte på höga serier eller snitt, vilket är lite förvånande. Men det bjöd på lite småskrällar såsom en helt ny spelare inom carambolen  Jesper Johansson, BKB, nådde sin allra första kvartsfinal i Elit! Bra gjort!  Och att Tran Moc Tai vann tävlingen och kammade hem sin första finalvinst i Eliten! Han besegrade Henryk med knappa 40-38. Hela 18 man ställde upp varav 5 från Stockholm! Jättekul! Björn Lohmander spelade trots lite småförkyld väldigt bra och slutade på en hedrande 3e plats och ett totalsnitt på strax under ett. Bästa snitt hade David på 1.133. Henryk hade runt ett och Nalle 1.060. I den totala rankingen vann alltså Henryk på 5000p före David 4700 och Nalle Olsson 4600. De spelare som är klara för SM i Stockholm den 27-29 januari är Henryk Kalita, David Pennör, Nalle Olsson, Tran Moc Tai, Björn Lohmander, Michael Nilsson och Lars Ringby. Torbjörn Blomdahl får ett wildcard till SM.  Ett stort tack till tävlingsledaren Peter Palffy som skötte det galant och till Yenny Holm som dömde finalen.

Skribent: David Pennör