Kiruna Jim i toppform

10 JUN 2012 11:01
”Kiruna-Jim” Johansson slutar tvåa i sin grupp i EM i Snooker som pågår i Lettland. Jag har följt två av hans matcher på live-stream och han ser riktigt riktigt vass ut. Bättre än jag sett honom på 5-6 år. Hans styrka när han är i form är förutom en bra topp, något så osvenskt som en mycket hög lägsta nivå. Han tappar inte de där onödiga framen som gör att man sjunker i seedningslistan och alltför tidigt stöter på någon av förhandsfavoriterna.
  • Skapad: 10 JUN 2012 11:01

Hade han en ovanligt lätt grupp? Nej verkligen inte. På pappret såg det ut som om Jim hade dragit nitlotten bland svenskarna med en Walesare, den bästa Cyprioten och en Islänning som traditionellt brukar vara snäppet starkare än ”di Svenske”. Islänningen och Walesaren slår Jim med 4-0 (måste vara svenskt rekord, visst har vi slagit både britter och islänningar förut, men det brukar vara med knappast möjliga marginal). I sista matchen vinner han så gruppfinalen mot George Luka från Cypern med 4-2. Enda plumpen i protokollet är ett tappat frame mot utfyllnads-Letten Jury Belozjorov.

De andra Svenskarna? Jo Mats och Bairaq är också vidare, de slutade båda som grupp 3:a efter att ha gjort vad som förväntades av dem. De förlorade båda sina två matcher mot de två toppseedade spelarna och vann sedan mot de två lägre seedade spelarna. De går därmed in i 3:e seedingsgrupp inför enkelcupen och kommer att möta någon grupp 2:a.

Blott 14-årige Belan är den enda svensk som är utslagen efter gruppspelet, han var med som reserv och inga krav på resultat har vi än på denna mycket lovande junior.

Även Henrik Svedstedt som spelar i Masters-klassen är klar för enkelcupen. Han spelar senare i dag (9/6) en match som avgör om han kommer att bli grupp 2:a eller grupp 3:a.

Så långt ser det alltså bra ut. I morgon (10/6) börjar enkelcupen. Sista 64 i herrklassen och sista 32 för Veteranerna. Ett par av matcherna sänds på live stream, övriga går att följa via livescoring: http://esnooker.pl/live/en/ts.php

Skribent: Jonas Fahlander