Koba - starkast i stort startfält

22 NOV 2011 10:32
I helgen spelades säsongens tredje 1000-tävling av Simonis Swedish Pool Tour. Värdklubb var Kville BC, disciplinen som gällde var 10-ball och hela 67 spelare kom till start. Efter totalt 117 matcher stod till slut Christopher Koba (Stockholms BS) överst på prispallen efter att ha besegrat Mikael Andersson (BK Milen) i finalen. Stort grattis! Grattis även till Mikael för andraplatsen, samt Andreas Gerwén (BK Flamingo) och Jesper Carlsson (BK Milen) för tredjeplatserna.
  • Skapad: 22 NOV 2011 10:32

Medaljorer_nov2011
Semifinalisterna Gerwén, Carlsson, Koba, Andersson

SPT1000-tävlingarna denna säsong har haft ett högt deltagarantal, samt många långväga gäster. Denna helg var inget undantag, då som sagt hela 67 spelare kom till start. En noterbar skillnad från föregående säsong är att spelarna från Stockholmsklubbarna har åkt ut i landet i tävlat mer. Som jämförelse kan sägas att i motsvarande elittävling på Kville Biljard förra året deltog sju spelare från någon av Stockholmsklubbarna, medan denna tävling lockade 15 spelare. Kanske har det nya rankingsystemet bidragit till det ökade antalet deltagare(?), men oavsett anledning är det i alla fall väldigt roligt med mycket folk på tävlingarna.

Helgens tävling flöt på bra på lördagen och tidsschemat hölls med undantag för någon enstaka match. Vid dagens slut var 16 spelare kvar i tävlingen. På söndagen verkade dock bara hälften av dessa 16 ha vaknat på helt rätt sida, då sex av de åtta första matcherna tog slut väldigt fort (7-0, 7-1, 7-1, 7-2, 7-2, 7-3). Matcherna blev dock jämnare och tuffare ju längre dagen led. Mikael Andersson fick chansen att visa sina yngre klubbkamrater att gammal är äldst då han först slog Jim Chawki i kvartsfinal och sen Jesper Carlsson i semifinal.

Christopher Koba, som imponerade redan tidigare i november genom att vinna den mycket tuffa SPT500-tävlingen i Norrtälje, visade hög klass genom hela tävlingen. 7-3 vs Torgny Nilsson, 7-2 vs Fuad Dzin, 7-2 vs Erik Hård, 7-3 vs Mikael Kåhlberg, 7-2 vs Jyri Halttu, 7-5 vs Andreas Gerwén och till sist alltså 7-5 vs Mikael Andersson.

CRoos_nov2011
Caroline Roos, Norrtelje BK

Ett par andra saker värda att nämna från helgen:
- Efter förra SPT1000-tävlingen i Malmö, som innehöll väldigt många skrällar, var ordningen lite mer återställd denna gång. Fem av åtta kvartsfinalister var Team Sweden-spelare.
- Caroline Roos befäste sin plats som nummer ett på damsidan och visade att hon på allvar kan vara med och slåss i toppen. En imponerande vändning i åttondelsfinalen mot Per Widberg och en riktigt stark insats mot Gerwén i kvartsfinalen (förlust 5-7).
- BK Milens breda topp är förvisso ingen nyhet. Men när tre spelare från en klubb är regerande svenska mästare, och de två av klubbens spelare som möts i semifinal i en SPT1000-tävling inte är någon av dessa tre så kan man inte låta bli att bli lite imponerad.
- 67 tävlingsstarter i huvudtävlingen, 56 i lördagkvällens skojtävlingar. Mycket tävlande på Kville Biljard i helgen!

Samtliga resultat från helgens matcher hittas som vanligt på http://www.biljardonline.se. De matcher som spelades in i helgen kan ses på http://www.ustream.tv/user/kvillebc/videos. Nästa stopp på Simonis Swedish Pool Tour är återigen Göteborg  samt Norrköping för SPT500/250 10-11 december, följt av SPT1000 i Gävle helgen därpå. Förhoppningsvis ser vi stora startfält då också.
Skribent: Jonas Ekergarn