Konstruktiv medlemskonferens

19 JUN 2016 08:15
Lördagens medlemskonferens för riktlinjer inför nästa års säsong av den nationella poolverksamheten hade samlat ett konstruktivt gäng deltagare. Här följer en sammanfattning om vad medlemmarna skickade med SBF att arbeta med inför kommande säsong.
  • Uppdaterad: 19 JUN 2016 10:46

Många av diskussionerna där både för- och nackdelar samt konsekvenser av ändringar mynnade ut i många bra tankar inför framtiden. I de flesta av diskussionerna landade mötet i att dagens system är bra och egentligen inte borde ändras i någon större utsträckning. Men då förutsättningarna för antal tävlingar och tävlingsdeltagare ändras måste dagens system korrigeras något för att bättre passa in i hallarna samt bemöta önskemål från spelarna om färre sena tävlingar, discipliner etc.

ParametrarBilden illustrerar delar av vad som ingår i tävlingssystemet. Den stora begränsningen är tillgång på tävlingsarenor och då främst arenor med 12 bord eller flera. Att begränsa startfältens storlek och på vilket sätt diskuterades länge på mötet.

Beslut som togs av konferensen är att göra följande ändringar inför kommande säsong:

• SPT1000 fortsätter i nuvarande form med 8 deltävlingar per säsong. Startavgiften höjs till 800kr.
  • SPT500 spelas som SPT1000 på en ort och över två dagar om så krävs. 8 deltävlingar per säsong. Startvgift 500kr.
  • SPT250 utökas till 3 spelorter per gång, 8 tävlingstillfällen per säsong. Startavgiften sänks till 200kr.
  • På SPT spelas endast disciplinen 9-ball.

Med dessa ändringar passar tävlingarna in i fler och mindre arenor utan att deltagarantalet behöver begränsas. Totalt sett lika många tävlingar som tidigare, 40 stycken. Man har även här tagit hänsyn till vad som är populärt för spelarna att spela, internationell utveckling och önskemål från flera av föreningarna.
En utvärdering kommer att göras i slutet av nästa säsong och ev korrigeringar görs inför nästkommande säsong.

Lagspelet Swedish Team Cup blev en kort punkt på dagordningen, ingen på mötet ville ha några förändringar så formatet kvarstår.

Målet inför nästa säsong är att medverka på RFs SM-vecka (deltagarnas förslag), alla deltagare var positivt inställda och eniga. Diskussionerna handlade mer om upplägg och kvalifikation för detta event. Konferensen gav SBF uppdraget att gå vidare med följande huvudspår för SM 2017.

• RFs SM-vecka med disciplinerna 9-ball och 8-ball.
    Topp 16 herrar och topp 8 damer.
  • SM-helg på en befintlig hall med disciplinerna 14-1 och 10-ball.
    Topp 32 herrar och topp 12 damer.

En av deltagarna lyfte frågan om 41+ och om det verkligen finns behov av en "egen" tour för detta. Ämnet diskuterades en stund, konferensen beslutade att inte göra några förändringar inför kommande säsong. Frågan lyfts av poolkommitteén till säsongen därefter, förhoppningsvis på en ny medlemskonferens.

Ny poolkommitteé ska tillsättas. SBF önskar få in förslag från föreningarna på personer som vill ingå i kommande säsongs poolkommitteé. Förslag skickas till This is a mailto link under juli månad.

Ett stort tack till alla som tog sig tid och engarerade sig i poolens framtid. En lång dag med många tankar, ideér och konstruktiva diskussioner som var mycket värdefullt för kommande säsonger.

Skribent: SBF