Kung Mats regerar

13 FEB 2012 08:54
Mats Eriksson fortsätter sitt segertåg genom säsongen med ytterligare en turneringsvinst. Henrik Svedstedt kämpade tappert i finalen, men föll med 4-2.
  • Uppdaterad: 13 FEB 2012 09:05

Snooker Ranking 12 – topp 48

25 spelare deltog i tävlingen, och första dagens spel avlöpte utan större överraskningar. Benjamin McCabe stod för en stark insats då han besegrade Ferre de Graeve i åttondelen, men sedan blev Arpat Pulat för svår i kvartsfinalen mellan de båda juniorerna. Kvartsfinalerna i övrigt befolkades av de seedade spelarna, och Suleman Kukka-Salam, Mats Eriksson och Henrik Svedstedt gjorde Arpat Pulat sällskap i semifinalerna.

Suleman Kukka-Salam tog det första framet mot Mats Eriksson och såg ett tag ut att kunna skrälla, men Mats redde ut stormen och vann slutligen med 4-1. Henrik Svedstedt fick ta till all sin erfarenhet för att manövrera ut Arpat Pulat med 4-2.

Henrik Svedstedt tog finalens första frame, innan Mats Eriksson tog tre raka frames. Med ryggen mot väggen gjorde Henrik turneringens högsta serie (52) och reducerade till 2-3, men Mats vann ett jämnt sjätte frame och därmed matchen med 4-2.

Resultat Snooker Ranking 12 - Topp 48

Snooker Ranking 11 – klass 2

Sju spelare gjorde upp om segern i den andra turneringen. Ett gruppspel där alla mötte alla i ett frame slutade med tre spelare på 5 segrar, och tre spelare på 2 segrar. Tävlingsledningen fick klia sig i huvudet och beordrade tie-breaks för att sära spelarna åt. Slutligen var semifinalisterna klara, och Jacob Godin Forsberg fick möta tävlingsdebutanten Francis Öhlund. En före detta topp16-spelare blev för svårt för Francis som fick se sig besegrad med 2-0. Den andra semifinalen spelades mellan junioren Morgan Högren och Daniel Derezinski, och där avgick Daniel med segern i två raka, men jämna frames.

Finalen spelades i bäst av fem frames och Daniel vann ett jämnt första frame, innan Jacob la i en högre växel och vann tre raka frames för finalseger.

Resultat Snooker Ranking 11 - Klass 2

Skribent: Martin Linderoth