Lag-SM Carambole

16 FEB 2017 07:50
Nu i helgen så arrangeras det lag-SM i 3-vallars carambole. 8 lag är anmälda där BK Borgen,Helsingborg, är storfavoriter till guldet.
  • Skapad: 16 FEB 2017 07:50

BK Borgen som har 30 SM-titlar i bagaget har nu planer att ta det 31:a. Det kan vara svårt då uppstickarna Malmö och Stockholm kan ge helsingborgarna en match om titeln.Tävlingen spelas i Helsingborg med samarbete med den nya klubben från Malmö, där en grupp med 4 lag deltar och en grupp i Helsingborg. Antalet anmälda lag kunde ha varit fler men tyvärr så fick både Stockholm och BK Borgen inte tillräckligt med spelare till sina lag pga andra omständigheter... men nästa år! Grupperna spelas alla mot alla där ettan och tvåan i varje grupp går till semifinal. I semifinalen så seedas lagen om på nytt efter resultaten från gruppspelet. Då det är 4 man i varje lag så spelar 1:an och 2:an till 30 poäng och 3:an och 4:an till 20 poäng i gruppen. Från finaldagen på söndag så höjs distanserna med 10 poäng. I Helsingborg spelas följande grupp: BK Borgen(David Pennör,Nalle Olsson,Peter Lohmander,Björn Lohmander och Peter Palffy(R)), Malmö 2(Torsten Svendsen,Yenny Bajtner,Mikael Åkesson och Pelle Broberg), Lunds BK(Bo Gustafsson,Berard Aupeix,Tomas Tullberg,Eladio Garcia) och Stockholm CC 2(Kjell Evergren,Örjan Näsbom,Lars Kjerrgren och Viktor Kalita). I Malmö spelar Malmö 1(Michael Nilsson,Tai Tran,Freddy Cato,Per Hägg), BK Borgen 2(Lars Ringby,Uldis Martinovs,Tomas Fellerstam,Jesper Johansson,Magnus Jarbo(R)), BK Milen(Anders Kall,Kaj Karlsson,Staffan Ernström,Bo Svensson,Andres Gustafsson(R)) och Stockholm CC 1(Henryk Kalita,Cemil Karatay,Bo Bäckman,Giglio Alvarado,Björn Lander(R)). Semi- och fnalen spelas i Helsingborg på söndagen.

Skribent: David Pennör