Lohmander 3:a i Nordiska Mästerskapen

05 OKT 2015 15:35
Peter Lohmander från Helsingborg blev överraskande 3:a i Nordiska Mästerskapet i 3-vallars carambole! Ett riktigt stort grattis! Tävlingen som arrangerades i Köpenhamn, Danmark var över all förväntan ett lyckligt och succeartat arrangemang och väldigt högt uppskattat bland spelare och publik.
  • Skapad: 05 OKT 2015 15:35

Då finalerna spelades på det stora sportcentret Gröndals Sportcenter på 4 nyklädda fantastiska bord så bjöds det på underhållande och bra biljard. Lite överraskande var att Michael Nilsson förlorade sin kvartsfinal mot dansken Lars Dunch med 26-40, som Michael bör slå i normalt sett. Peter Lohmander, född -77 och egen biljardrörelse hemma i Helsingborg, var den enda svensk som nådde semifinalen. Han spelade otroligt bra och offensivt men räckte tyvärr inte hela vägen mot Danmarks nästbäste spelare Brian Knudsen. Det blev knappt förlust med 36-40 på 22!

Finalen blev heldanskt mellan de de 2 bästa spelarna Brian Knudsen och Brian Zola Hansen. Inför fullsatt arena blev finalen väldigt spännande. Spelarna följdes åt under hela partiet ända från början och det blev Hansen som drog det längsta strået och vann med en pinne! Glädjande nog kan jag säga att Peter Lohmander hade den högsta serien på 12 bland spelarna under tävlingen!

Det Nordiska Mästerskapet var väldigt bra arrangerat och ett mycket bra samarbete mellan de nordiska biljardförbunden. Äntligen efter 30 år! Man har blivit lovad att NM ska bli arrangerad årligen och ska vara ett fast datum i biljardkalendern, vilket är helt suveränt! Nästa år kommer det att spelas antingen i Danmark eller Norge. Finland var intresserad att arrangera det nästkommande år. Får se om även vi i Sverige kan stå som värd väldigt snart. Det hade varit väldigt bra för Carambolen!

Skribent: David Pennör