Louise och Benjamin vinnare i Dam och U21

02 JUN 2016 07:07
De två avslutande svenska mästerskapen i snookerns kalender för säsongen spelades i helgen på snookerhallen i Stockholm. I damernas klass ställde sju stycken upp för lördagens spel, vilket får vara godkänt deltagarmässigt då det inte är speciellt många damer som tränar och spelar snooker regelbundet.
  • Skapad: 02 JUN 2016 07:07

I söndagens ena semifinal mötte Louise Furberg den något mindre rutinerade Jonna Hidell och den matchen var ganska snabbt avklarad för Louise som enkelt uttryckt var ett nummer för stor för den unga snookerdebutanten. Den andra semifinalen vanns av Helena Benjamin i ett riktigt klassikermöte mot Ann-Sofie Juhlin med siffrorna 2-1 i en jämn match som kunde ha slutat hursomhelst. Det var alltså de båda veteranerna Louise och Helena som möttes i finalen som traditionsenligt bjöd på försiktigt spel med ganska hög felprocent. Detta är ju förståeligt då de två är vana med helt andra bollar och mått på borden. Den som trots allt vågade lite mer och gjorde flest bollar var i slutändan Louise som avslutade stiligt med en lång rosa diagonalt över bordet. Vi säger grattis till Louise som nu faktiskt vann sitt första SM i snooker och kan foga in detta i sitt redan digra biljard-CV!

Även U21 samlade sju stycken deltagare, tyvärr saknades några tunga namn här och den som på förhand var skyhög favorit var den nykorade nordiske mästaren Benjamin McCabe från Göteborg. I semifinalerna ställdes Andrej Nasibov mot Johan Lindqvist där Johan visade tuffhet och kunde vinna med de komfortabla siffrorna 3-1. I den andra semin avfärdade Benjamin Morgan Högren med 3-0 utan att ha varit hotad nämnvärt. I finalen tuffade Ben vidare och vann utan frameförlust med siffrorna 4-0. Det ska sägas att Johan spelade helt OK och kunde nog ha fått med sig ett och annat frame, men Benjamin är nu så pass bra att hans motståndare måste överträffa sig själva för att ha en rejäl chans. Vi i tävlingsledningen gratulerar även Benjamin till ännu en mästerskapstitel och det fina är att han förmodligen kommer att bli ännu bättre framöver vilket bådar särdeles gott för svensk snooker!

Skribent: Martin Söderberg