Lundell vinnare igen

14 MAR 2016 06:57
SPT1000 i Malmö vanns av Karlskronas Jan Lundell efter en bragdmatch i 8-delen där han inte bara slog ut Niles Feijen, utan gjorde det efter ett massivt underläge.
  • Skapad: 14 MAR 2016 06:57

Niles Feijen, en av Europas mest meriterade spelare, gästade helgens SPT1000 i 8-ball som ett led i förberedelserna inför kommande EM. Stor favorit att vinna tävlingen så klart.

I 8-delen lottades Jan Lundell, som kom från förlorarsidan i gruppspelet, in mot just Feijen. En match som drog iväg i Feijens favör och Lundell låg under med både 0-5 och 2-6. Men det finns få om ingen som har samma motivation och framför allt vinnarskalle som Jan Lundell när han väl står vid ett biljardbord och spelar match oavsett nivå. Krigaren Lundell ger aldrig upp och kom närmare och närmare i protokollet coh kunde avgöra till seger med 8-7 mot Niels Feijen som är rankad etta i Europa!

Frågan månge ställde sig var om Lundell kunde ladda om inför fortsättningen. En fråga man inte behöver ställa sig i hans fall. I kvartsfinalen besegrades Azar med 8-4, i semifinalen Kobamed samma siffror och likaså finalen slutade 8-4 mot Jesper Carlsson.

För att citera herr Lundell om sin form från uppvärmningen på lördagsmorgonen "det är höga berg och väldigt djupa dalar", så här efteråt säger vi att det var väldigt höga berg och ingen dal i sikte. Stort grattis Janne både till segern och vinsten över Europaettan.

Alla resultat från tävlingen hittar ni här.

Skribent: Kurt Roos