Lyckad introduktion av Cuescore i Carambole Klass 1

05 SEP 2017 12:23
I helgen började äntligen säsongen för 3-vallars carambole. Klass 1 arrangerades både i norr och söder och i samarbete med Svenska Biljardförbundet testades ett helt nytt turneringsprogram - Cuescore.
  • Uppdaterad: 05 SEP 2017 12:28

Foto: Örebroguiden

Bosse Bäckman från Carambolekommittén säger: "Detta program kommer att bli helt revolutionerande inom carambolen då det är så enkelt och lätt att följa på nätet. Vi kommer att köra Cuescore simultant med Biljardonline för att prova oss fram".

Cuescore används idag i flera stora biljardnationer såsom USA, Nederländerna, England och Norge, där det är mycket populärt. Spelarna i Klass 1 var mycket entusiastiska inför experimentet och framförallt positiva till hur lätt verktyget var att använda.  "Eftersom både snitt och högsta serie kan vara avgörande vid placering inom 3-vallars carambolen finns allt här på Cuescore", fortsätter Bosse. "Allting sköter sig själv och det enda man behöver göra manuellt är att ta bort resultatet från den 6:e sista rankingtävlingen då man fortlöpande räknar in de 6 senaste resultaten per säsong."

Vidare säger Bosse att Carambolekommittén kommer att se till att alla spelare inom carambolen, gamla som nya, har registrerat sig på Cuescore.com via sin mailadress eller sitt Facebook-konto innan de tävlar. "Behöver någon spelare hjälp med detta så hör av er till oss på CK, vi hjälper mycket gärna till", säger Lars Ringby.

Men hur gick det i Klass 1-tävlingarna då?  I norr som spelades på Söderbiljarden i Stockholm vann Rasmus Rasmusson över Cemil Karatay i finalen med 25-10  (!). I söder i Malmö vann Peter Lohmander också väldigt bekvämt med 25-8 (!) över Stefan Hillvin. Peter Lohmander höll totalt ett väldigt bra snitt på 1.011, liksom både Stefan Hillvin (0.768) och Bernhard Aupeix (0.846).

I norr höll Rasmus totalt ett snitt på 0.766, vilket är mycket bra gjort. Glädjande är att en av Sveriges absolut bästa poolspelare har gått över till carambolen - Niclas Bergendorff. "Samma helg spelades SPT1000 på Palatset men jag valde hellre carambolen och Klass 1 då det är ett fantastiskt roligt spel!" säger Niclas. Bra ifrån sig gjorde han också - en hedrande tredje plats med ett fint snitt på 0.703!

Enligt Niclas hade säkert fler spelare från poolen varit med i Klass 1 om de inte hade tävlat i SPT1000 samtidigt, men det kommer ju fler tävlingar. Kul att Peter Åkesson, Richard Helander, Robin Lundberg och Christer Fahlström var med och krigade i alla fall. Viktor Kalita, son till Henryk, har också bara blivit bättre och bättre och gjort väldigt bra matcher såsom mot Christer 20 på 28 och mot Niclas 20 på 22!

Nästa tävling inom carambolen är Eliten i Helsingborg den 16-17 september där Cuescore ska introduceras med Biljardonline. Vi hoppas på ett lika bra genomförande som denna helg!

Skribent: David Pennör och Carambolekommittén