Magnus Åleby – premiärlejon

18 SEP 2012 08:53
För andra året i rad vinner Magnus Åleby snookerpremiären! Säsongens första snookertävling spelades den 15-16 september på Snookerhallen i Stockholm. Arton spelare ställde upp i tävlingen (klass 1).
  • Skapad: 18 SEP 2012 08:53

magnusaleby
Första dagens spel avlöpte utan några större överraskningar. På pappret såg tävlingsdebuterande Watcharawut Khaengkhans framfart oväntad ut när han slog ut Kjell Wikström, Christer Höglund och Johan Lindqvist för att ta sig till semifinal, men de av oss som sett honom spela på Snookerhallen under sommaren var inte förvånade. Watcharawut Khaengkhan ser ut att ha en lovande framtid i snooker.

I semifinalerna fick han sällskap av tävlingens tre högst seedade spelare – Martin Linderoth, Magnus Åleby och Per Oscarsson. Den sistnämnde hade den tuffast resan under lördagen när han ställdes mot sin träningspartner Jonas Gustafsson. En stenhård match som avgjordes först på den sista bollen i avgörande frame.

Watcharawut Khaengkhan ställdes mot förstaseedade Martin Linderoth i semifinalen och det såg ett tag ut som att hans resa skulle ta slut där. I underläge 0-2 krigade han sig dock in i matchen och kämpade sig till en kvittering för att sedan dominera det avgörande framet med fint spel och ta sig till final. Samtidigt vann Magnus Åleby semifinalen mot Per Oscarsson med övertygande 3-0.

Magnus Åleby tog ett tidigt grepp om finalen genom att gå upp i 2-0-ledning. Det tredje framet var en jämn historia, men när Magnus vann även det till slut så såg det klart ut. Watcharawut Khaengkhan reducerade visserligen till 1-3, men orkade inte stå emot efter det och fick ge sig mot sin rutinerade motståndare.

Resultatlista

Skribent: Martin Linderoth