Magnus Åleby snookersäsongens första turneringssegrare

29 AUG 2011 16:48
Snookersäsongen startade den 27-28 augusti med en tävling för klass 1 vilket innebär att den är öppen för alla förutom de 16 högst rankade. 20 spelare ställde upp, vilket är ett ganska bra resultat så här tidigt på säsongen – snookerspelare är av någon anledning synnerligen trögstartade efter sommaren.
  • Uppdaterad: 07 JUN 2016 17:17

Den första dagens spel bjöd inte på något vidare skönspel och det märktes på många att det har slarvats med träningen under sommarmånaderna. Den som bäst verkade ha konserverat formen var junioren Mattias Boman Andersson som vann sina två matcher utan frameförlust, trots att han fick möta toppseedade Mikael Jernström i kvartsfinalen. Magnus Åleby vände ett 0-2-underläge mot Martin Linderoth till seger med 3-2 för den andra platsen i semifinalen.

På den undre halvan gick det enligt planerna så att säga. Andraseedade junioren Belan Sharif blev hårt pressad av Kjell Wikström i sin första match, men tog sig samman och marscherade sedan till semifinalen. Där väntade juniortränare Jonas Fahlander vars rutin gör honom svårslagen även om formen inte är den bästa.

Söndagens semifinaler gick under devisen ”gammal är äldst”. Magnus Åleby spelade stabilt och vann i tre raka, men jämna, frames mot Mattias Boman Andersson. Jonas Fahlander fick ta till all sin rutin för att nätt och jämnt betvinga Belan Sharif med 3-2.

Finalen blev ett maraton. Matchen började hyfsat, men efter ett par frames var det två trötta herrar som letade efter sitt offensiva spel samtidigt som de såg till att inte bjuda varandra på någonting i onödan. Magnus Åleby gick upp i ledning med 3-1, men Jonas Fahlander kämpade sig tillbaka för att tvinga fram ett avgörande frame. Upplösningen blev dramatisk. De båda följdes åt poängmässigt tills det bara var ett fåtal bollar kvar. Jonas Fahlander sänkte blå och hade därmed ledningen med 13 poäng med lika mycket kvar på bordet. Magnus Åleby sänkte en lång svår rosa men missade sedan svart med krattan. Efter en defensiv duell fick han en ny chans som han tog tillvara för att tvinga fram en respot. Upp med svart igen och Magnus Åleby öppnar med en bra defensivstöt. Jonas Fahlander sätter allt på ett kort och går på en vall-över i hörnet, missar precis men lämnar bara ett motsvarande läge till Magnus. ”Jaså, ska vi gå på allt?” verkar Magnus tänka och går ned och vallar i svart med en smäll!

Skribent: Martin Linderoth