Mats Eriksson vann Snooker Masters 2017

23 MAJ 2017 13:03
Årets Masters, fd. Senior-SM i snooker, avgjordes den 13-14 maj på Snookerhallen i Stockholm, med 15 deltagare som delades upp i 3 grupper.
  • Skapad: 23 MAJ 2017 13:03

Den enda stora överraskningen skedde i grupp 2, där Michael Bingmert lyckades vinna över andra-seedade George To med 2-0 genom att hålla George kort och att inte ge allt för lätta starter. Detta gjorde att Michael, Mats Eriksson och regerande mästaren Andy Nettleton vann sina grupper. Magnus Åleby och Sven-Olov Bergqvist fick spela särspel med ett frame då enbart de två bästa treorna gick vidare till kvartsfinal, och detta vanns av Magnus med 68-10.

Kvartsfinalerna blev i den övre halvan en snabb sorti där Mats och George vann sina matcher övertygande. Undre halvan blev hårdare då Jonas gjorde motstånd mot Andy som inte fick igång flytet i sitt spel, men till slut lyckades vinna med 3-1. Den långa matchen blev mellan Kai Parviainen och Michael Bingmert där Michael vann med 3-2, efter mer än 3,5 timmes spel.

Semifinalen mellan Andy och Michael vann Andy enkelt då han spelade övertygande med serier på 39 och 31 i första framet och 43 i tredje. Michael Bingmert spelade hela helgen med feber i kroppen, så det var en övermäktig uppgift. Mellan George och Mats blev det betydligt hårdare, men inte så höga breaks som man kunde tro. Mats vann första frame efter en ”respotted black”. George gjorde ett break på 37 i tredje frame för ledning med 2-1 och Mats gjorde ett break på 33 för att leda med 3-2. George dominerade sjätte framet för att tvinga fram ett skiljeframe, men där satte Mats in överväxeln för att gå vidare till final.

Regerande mästaren, Andy Nettleton, mot Mats Eriksson i final skulle bli en repris av årets andra rankingtävling som Mats vann. Andy vann första frame med att göra 26 poäng till rosa boll. Sedan var det Mats som dominerade resten av matchen och vann till sist med 4-1. Grattis Mats till årets Masters 2017!

Årets finalister Mats Eriksson och Andy Nettleton

Årets kvartfinalister, fr v: George To, Mats Eriksson, Andy Nettleton, Jonas Fahlander, Magnus Åleby, Michael Bingmert, Martin Söderberg och Kai Parviainen

Skribent: Niklas Wirtanen