Mats Eriksson vinnare igen

10 NOV 2014 15:51
Så har då krutröken från rankingtävling 3 i snooker lagt sig. Deltagarantalet den här gången var förhållandevis lågt, endast femton stycken deltagare infann sig i snookerhallen på Krukmakargatan på lördagen.
  • Skapad: 10 NOV 2014 15:51

De som deltog var den sedvanliga mixen av ärrade veteraner och talangfulla, spirande juniorer. Inget dramatiskt kunde inrapporteras från den inledande dagens dubbelcup utan söndagens kvartsfinaler fylldes upp av de förväntade namnen. Ett relativt nytt namn på den svenska snookerscenen är Andy Nettleton, och som namnet antyder är han en engelsk ex-pat som enligt uppgift har spelat en del tävlingssnooker i sitt hemland. Han gick bra i dubbelcupen men på söndagen mötte han Mats Eriksson i kvartsfinal, en Mats som såg mer taggad ut än han gjort på länge, och kunde konstatera att en just taggad Mats är svår att komma till tals mot, klara 3-0 till Mats Eriksson där. Hälften av kvartsfinalisterna utgjordes av våra lovande juniorer, de två yngsta av dessa mötte varandra i en av kvartarna, Andrej Nasibov mot Johan Lindqvist. Här visade det sig att Johan hade det mest stabila spelet för dagen och han kunde till slut vinna med siffrorna 3-1. En av fjolårets säsongs dominanter Henrik Svedstedt åkte rejält på pumpen mot bollvirtuosen Benjamin McCabe, även han junior, men rejält rutinerad trots sin ringa ålder. Ben är härlig att skåda när allting flyter på i hans spel och frame-scorerna kan då bli riktigt höga, 3-0 till Benjamin på relativt kort tid. En annan junior är Arpat Pulat, ibland kallad ”the machine”, han fick dock kämpa riktigt hårt mot den stabile Peteris Strazdins från Lettland. Här blev det till slut skiljeframe som avgjorde och där var Arpat den starkaste, 3-2 till Arpat Pulat.

Tre av fyra semifinalister var alltså den här gången juniorer, ett kvitto på att svensk snooker kan se framtiden an gällande återväxten. Ben McCabe ångade på med sin offensiva spelstil och kunde relativt snabbt besegra Johan Lindqvist som inte riktigt kunde nå upp till de höjder som för dagen hade behövts mot en Benjamin i uppenbar form. Mats Eriksson inledde också starkt mot Arpat och när han hade tagit en 3-0-ledning (semifinaler och final spelades bäst av sju frames) så trodde man ju lite till mans att det snart skulle vara klart. Arpat är dock den siste som viker ner sig i tävlingssammanhang och kunde tack vare oförtrutet stabilt spel till slut sega sig fram till ett skiljeframe. Men till syvende och sist hittade Mats den där lilla extra växeln han behövde för att kunna ta sig till final med 4-3.

Final då således med Benjamin McCabe mot Mats Eriksson, helt logiskt med tanke på att de hade sett mest formstarka ut hittills. Ben fortsatte att spela respektlöst och offensivt och gick raskt upp i en 2-0-ledning, Mats stod för några missar i givna lägen som Ben utnyttjade på bästa sätt. Men någonstans i det tredje framet så vände matchen så där märkligt som vi som har sett mycket biljard ibland kan konstatera. Kanske är det trötthet som börjar krypa på, hursomhelst så blev matchen jämnare och Mats kunde till slut vinna med siffrorna 4-2. Mats har haft det lite kämpigt i de senaste tävlingarna, men den här gången var det till slut han som drog det längsta strået, grattis Mats!

Skribent: Martin Söderberg