Mats håller undan för Bairaq än en gång

22 NOV 2011 10:27
Precis som senast så var det nr.2 och 3 på rankingen i finalmatchen och resultatet var
än en gång 4-1 till Mats Eriksson.
  • Skapad: 22 NOV 2011 10:27

Bairaq försökte verkligen få till en seger och höll Mats stången länge och väl med koncentrerat defensivspel och det var jämnt i matchen tills Bairaq dabbar sig. En tavla och ett litet misstag till och vips är det 1-3. Mats Eriksson visar stigande formkurva med harmoniskt poängplockande och blev bara bättre ju längre matchen led.

För Bairaqs del var turneringen en nyttig genomkörare inför VM i Bangalore som börjar nu till helgen. Allt om VM kan följas på www.ibsf.info

Jimmy Magnusson ( numera stockholmare) bjöd Mats på tufft motstånd i semin men tillhör helt klart de spelare som kan vara lite yrvakna till och börja med. Det höll nämligen på att floppa helt i första omgången mot Mats Åleby, 0-2 och 21 poängs underläge på sista gul när Jimmy änterligen fick av sig nattmössan.

Belan Sharif var samtalsämnet för dagen, en fjortonåring som har hobbyspelat lite vid sidan av sin fotbollskarriär och nu visade att utvecklingskurvan går rakt uppåt. I en infernalisk lottning mötte Belan de högre rankade juniorerna Simon Lindblom och Arpat Pulan i de två första matcherna och gick vidare utan frameförlust till kvartsfinal mot erkänt svårspelade Magnus Westerlund. Belan vände 0-1 0ch 1-2 , ett riktigt styrkebesked vilket räckte till att gå upp på sextonde plats på sverigerankingen och dessutom belönades med en plats i svenska juniorlandslagets trupp till Malta och U17 i januari.

Gammeljunioren Bairaq Al Urfy är lite för rutinerad och arbetade systematiskt på att få Belan att blotta sig under matchen och det blev också väntade 4-1 i semifinalen.

Klass 2 blev en intim miniturnering, fem spelare i round robin och final mellan Sandvikens räv Sven Olof Bergqvist och junioren Morgan Högren. Det blev spännande värre med oavgjort och tiebreak där man spelar med 1 röd och de färgade. Morgan avgjorde på rosa till sandviken fansens stora förtrytelse.

Vad gäller Morgan så kan man väl lugnt säga att han har framtiden för sig eftersom han är född i december 1997, bra klipp i stöten, hetsig runt bordet och man tänker på tefatsåkning när man ser spelet. Det går rakt,det går fort-fortare och börjar snurra och snödriva! Top 48 i och med segern och absolut en junior på gång.

Skribent: Kim Hartman