Michael Nilsson håller världsklass

29 MAJ 2016 10:22
I den tredje och sista Elittävlingen i 3-vallars carambole innan sommaruppehållet så vann Michael Nilsson i storartad stil hela tävlingen och visade var skåpet verkligen ska stå. Malmöiten höll världsklass med ett totalsnitt på 1.626 och det var ingen som kunde hota honom och ge en bra match.
  • Skapad: 29 MAJ 2016 10:22

Många trodde att kanske David Pennör eller Henryk Kalita ge Michael en ordentlig match men då plockade Michael fram sitt bästa spel och slog David i semifinalen med 40-24 på 20, där Michael gjorde en fantastisk serie på 15 som utgångsstöt, och Henrik  med 40-25 på 21 i finalen.

Stort Grattis Micke! Tävlingen hölls på Biljardpalatset på St Eriksgatan i Stockholm på två nyklädda carambolebord. Tävlingen var väl arrangerad med bra stämning bland spelare och publik och ett väldigt bra utfört arbete och uthållighet av tävlingsledaren Bo Petersson. Ett stort tack till honom! -"Att komma hit till huvudstaden efter så många år och bjuda publiken på ett jättebra biljardspel är jätteroligt! " berättar en mycket nöjd Michael efter segern i semifinalen. -"En helt annan mentalitet här än hemma i Skåne. Här är det mer öppet och mer socialt umgänge bland spelarna vilket gör carambolen mycket roligare att utöva. I Skåne är det tyvärr lite tvärtom...  " säger Michael vidare med ett instämmande från David. -"Ja absolut! Här bjuder man lite mer av oss själva och arrangör och den sociala biten är enormt viktigt för carambolens överlevnad. Ju mer man trivs ihop och tycker det är roligt att visa upp biljardsporten ju mer fler och kanske nya yngre spelare dyker upp. " Att självaste finalen spelades sent på lördagskvällen var lite ovanligt men man bestämde sig tidigt innan tävlingen att den skulle vara avklarad på en dag. -"Det tycker jag är lite märkligt... " säger David. -"Har man varit nere på biljardhallen hela dagen så blir man väldigt trött. Att sedan spela kanske de viktigaste matcherna sent på kvällen såsom semin och finalen är ju i mina ögon lite tokigt. Det är bättre att vara helt utvilad och fräsch till nästa dag och spela finalerna. " Tävlingen var som sagt väldigt bra arrangerat och borden höll mycket bra kvalité.

Kul att både Michael Nilsson och Lars Ringby kom upp från Skåne med David Pennör och hela tävlingen höll god klass. Att se nygamla spelare tillbaka som Mattias Enerdahl, Henryk Kalita, Manuel Orrellana, Cemil Karakatay och inte minst Bosse Bäckman, som verkligen hjälpt till att knuffa fram carambolesporten ett stort steg i rätt riktning! Tack Bosse! I rankingen så leder fortfarande David Pennör knappt före Michael Nilsson. Tredje plats har Nalle Ohlsson men kunde tyvärr inte delta i Stockholm. Nu väntar sommaruppehåll för spelarna innan höstsäsongen börjar i september.

Skribent: David Pennör