Mikael Nilsson svensk mästare i trevallars carambole

23 JAN 2013 02:42
Mikael Nilsson, Stockholms BS, blev svensk mästare i 3-vallars carambole 2012, efter att ha finalbesegrat världstvåan Torbjörn Blomdahl, BK Borgen, med 3-1 i set(15-12/6, 6-15/5, 15-6/6 och 15-13/7).
  • Skapad: 23 JAN 2013 02:42

För 4:e gången i sin karriär kunde Micke lyfta segerbucklan efter ett lysande finalspel över Tobbe. Hela finalen var i världsklass där bägge spelarna hade över 2.0 i snitt! Fantastiskt! Inför ett välbesökt publikskara på söndagen kunde de verkligen se biljard i världsklass. Semifinalerna spelades samtidigt mellan Torbjörn- David Pennör, BKB, och Micke- Nalle Olsson, BKB. Matchen mellan Tobbe och David var utgången given men David lyckades ändå ge Tobbe en bra match och förlorade i 3 raka set med 8-15/7, 14-15/9 och 10-15/13. David hade 2-3 bra lägen att kvittera till 1-1 i set men kunde tyvärr inte sätta dit den. -" Vet inte vad som hände där. Jag hade en stor ledning i andra setet men fick kalla fötter vid setbollarna... Har aldrig hänt innan... tror nog att matchen kunde varit riktigt spännande om jag tog det setet men jäkligt starkt av Tobbe att vinna setet!" säger David efter matchen lite besviket.

Andra semin var betydligt mycket mer spännande där Nalle gav Micke ett fruktansvärt tufft motstånd. Nalle vann av bara farten de 2 första setet lätt med 15-8/7 och 15-6/8!!! Skräll på gång tänkte nog många då Nalle spelade helt närmast prickfritt och fantastiskt. Ska Nalle få spela sitt första SM-final? Efter paus tände Micke till trots att han var illa ute i 3:e set. Nalle missade ett bra läge vid 13-13 och Micke utnyttjade chansen och avgjorde setet efter 10 stötar. Micke vann det 4:e med 15-9/13 innan det blev en riktig rysare i avgörande setet! Det var ingen bland publiken som visste vem av spelarna som skulle dra det högsta strået... spelarna själva visste nog inte det heller...det stod länge 13-13 innan Micke var den mest kyliga och mer erfaren kunde avgöra matchen efter en svår ingångsstöt. Ett jättestort grattis Micke till SM:et!

Bronsmatchen som började 20 min innan finalen var även där mycket välspelat. Nalle knep 3:e platsen över David med 15-3/4, 11-15/8 och 15-11/8, över 2.0 i snitt för Nalle! Peter Lohmander, BKB,årets rankingvinnare i Elitklassen slutade femma med ett snitt på 0.889, vilket inte är så bra då han har hållit långt över 1.0! En liten notering är att kvalspelaren Bo "Plankton" Gustavsson slutade med en hederlig 6:e plats och 0.811 i snitt! Bra gjort! Annars bjöd tävlingen ingen större skräll eller sensation. Bästa partiet hade Mikael Nilsson mot Bo gustavsson, 40-14 på 15 stötar! Torbjörn Blomdahl var inte heller så mycket sämre mot Henryk Kalita, Stockholm BS,ett parti på 40-16 på 16 stötar! Arrangören BK Borgen, Helsingborg har skött tävlingen väldigt proffsigt och snyggt med nyklädda bord och bra domare. Det har varit bra stämning under hela turneringen och hyfsad bra publik under finaldagarna.

Komplett resultatlista hittar ni här!

Skribent: David Pennör