Motigt för Svensk del

28 MAJ 2012 11:15
Det gick inget vidare för Sverige i årets EM i 3-vallars carambole som hölls i Istanbul, Turkiet den 23-27 maj. Tyvärr så spelade David Pennör väldigt dåligt i sin grupp, då han förlorade sina samtliga matcher(19-30 Kasidokostas, 19-30 Cenet Lufti och 29-30 Barbeillon).-"Man blir frusterad när man spelar så här dåligt på den här nivån. Vet inte vad som hände... ville nog för mycket."berättar David efter sin tredje match. -"Väldigt synd, då träningen har gått jättebra men så är det ibland." För Torbjörn Blomdahls del gick det mycket bättre. Han vann sin grupp på ett övertygande sätt med 30-17 Radek Novak, 30-10 Polychronopolous och 30-28 Tony Carlsen.
  • Skapad: 28 MAJ 2012 11:15

I 16-delen fick han möta spanjoren Daniel Sanchez. Matchen var väldigt enastående och fantastisk, framförallt av Sanchez. Spanjoren låg under med 0-10 i tidigt skede och då var det många som trodde att det skulle bli lätt för Tobbe. Men spanjoren ville annat. Då ställningen var 11-15 till Tobbe efter 11 stötar så gjorde Sanchez 14,8 och 7 i rad!!! 3 stötar senare var matchen avgjord till Spaniens fördel! Otroligt! 19-40 på 14 stötar och Tobbe utslagen. Denna turnering var inte de toppseedade spelarnas bästa turnering. Belgaren Frederic Caudron åkte ur i 16-delen mot greken Filipo Kasidokostas med 35-40/17 stötar, fransmannen Jeremy Bury likaså mot hemmaspelaren Savas Bulut med 36-40/26. Dick Jaspers, Holland och regerande mästaren föll i kvarten mot Martin Horn, Tyskland med 25-40/26. När var det en världsspelare,regerande världs-och europamästare,höll bara 0.9 i snitt i en match till 40???!!! Hemmafavoriten Taufyn Tasdemir åkte också ut mot Murat Naci Coklu, Turkiet med 31-40/28. I helhet så blev greken Filipo Kasidokostas Europamästare och vann finalen mot holländaren Raimond Burgman med 40-26/24! Ett stort grattis till Grekland! Kasidokostas var väldigt nära att åka ur redan i gruppen, då han var tvungen att vinna sin match Lufti för att få 2 vinster. Samtidigt vann Barbeillon mot David och hade 2 vinster. Lufti missade en jättelätt matchboll vid ställningen 29-26 och Kasidokostas kunde gå in och göra en 4! Starkt gjort! Därmed gick han vidare som 2:a i sin grupp med bättre genomsnitt än Barbeillon. Anmärkningsvärt i turneringen är att den andra grekiske spelaren Nikos Polychronopolous gjorde en 23(!) poäng i samma stöt mot dansken Tony Carlsen! Bästa parti i tävlingen var 30 på 6 stötar av Tayfun Tasdemir och 40 på 8 av Dick Jaspers. All info finns på kozoom.com och eurobillard.org.

Skribent: David Pennör