Nia i VM

04 MAR 2012 20:44
Sverige med Torbjörn Blomdahl och Mikael Nilsson blev bara 9:a i årets lag-VM i Viersen, Tyskland. Sverige var en av favoriterna att ta någon medalj, men i gruppspelet så spelade Sverige inte topp. Tappade poäng både mot Österrike och Portugal, vilket ledde till att de blev tvåa i sin grupp.
  • Skapad: 04 MAR 2012 20:44

Tack vare det så spelades en mellanrunda med grupptvåorna, 2 grupper med 3 nationer vardera, där vinnaren går vidare till kvartsfinalerna tillsammans med gruppvinnarna i första ronden. Sverige fick tyvärr en av favoriterna Holland, med Dick Jaspers och Jean van Erp, och Vietnam. Torbjörn och Mikael spelade avsevärt mycket bättre men tyvärr så räckte inte det då både Holland och Vietnam storspelade. Trots med ett världssnitt på 1.500 så gick inte Sverige vidare pga sämre setskillnad. Vidare gick Vietnam, vilket var en stor överraskning! Den som vann hela VM:et var Belgien!!! Både Eddie Mercx och Frederic Caudron vann sina matcher mot hemmanationen Tyskland med Martin Horn och Stefan Galla i spjutspetsen. Trots massivt hemmastöd från publiken så spelade belgarna en helt fantastisk biljard! Det var aldrig ens närheten till en finalrysare och Belgien kunde äntligen, efter 23 år( då Raymond Ceulemans och Ludo Dielis förlorade finalen mot japanerna Kobayashi och Komori), vinna finalen med bravur. Ett stort grattis också till Danmark som blev delad 3:a tillsammans med Spanien!!! för mer info så gå in på viersen-worldchampionship.de eller kozoom .com.

Skribent: David Tranér