Nya regelskrivningar av Dresscoden

05 NOV 2013 20:42
De tre grenkommittéerna har gemensamt tagit fram nya dresscodes för sanktionerade tävlingar. Tre kategorier A, B och C som kan tillämpas på tävling samt ett tillägg för lagspel. Hela skrivningen som återfinns i det Grengemensamma tävlingsbestämmelserna kan ni läsa nedan.
  • Skapad: 05 NOV 2013 20:42

Dresscode A
Herr: Vit långärmad skjorta, fluga, väst, svarta kostymbyxor, svarta strumpor samt svarta finskor.

Dam: Vit skjorta eller blus, väst, svarta kostymbyxor eller kjol under förutsättning att knän eller mer täcks. Valet av skor skall falla inom kategorin finskor och passa in i övrig klädsel.

Dresscode B
Herr: Enfärgad långärmad skjorta, fluga eller slips, väst, kostymbyxor, svarta finskor.

Dam: Enfärgad långärmad skjorta eller blus, väst, kostymbyxor eller kjol under förutsättning att knän eller mer täcks. Mörka skor som skall falla inom kategorin finskor och passa in i övrig klädsel, dessa kan vara öppna vid tåspetsen.

Dresscode C
Herr: Överdelen skall vara en krag försedd skjorta eller piké, i valfri färg, som förblir nedstoppad i midjan. Plagget skall vara helt och rent, samt ha någon form av ärm. Som nederdel bäres hel och ren kostymbyxa i valfri färg. Valet av skor skall falla inom kategorin finskor och passa in i övrig klädsel. En sportsko med mörkare överdel i läder eller läderliknande material är godkänd om tävlingsledaren godkänner det.

Dam: Som överdel är en skjorta, stilren topp, blus, piké eller klänning tillåten. Som nederdel bäres hel och ren kostymbyxa i valfri färg. Kjol är tillåten under förutsättning knän eller mer täcks. Valet av skor skall falla inom kategorin finskor och passa in i övrig klädsel.. En sportsko med mörkare överdel i läder eller läderliknande material är godkänd om inte tävlingsledaren kommer med invändningar.

Tillägg lagspel

Enhetlig klädsel gäller inom laget inkl. färg på kläderna. Överdelen skall ha synligt klubbmärke om inte klubbtröja eller klubbväst används. Damerna får bära kjol som skall ha samma färg som nederdelen i övriga laget.

Om spelare har genomfört eller påbörjat en tävling utan reglementsenlig tävlingsdräkt, trots varning innan start av tävlingsledare, skall han diskvalificeras. Hans resultat från aktuell tävling räknas bort (I poolbiljard 6.16). Spelare placerade efter honom i resultatlistan flyttas upp en placering. Spelarens namn skall tas upp i resultatlistan som diskvalificerad. (Ingen startavgift återbetalas vid diskvalificering el heller erhåller spelaren eventuella prispengar.)

Landslagskläder får endast bäras av förbundet utsedda spelare vid av förbundet anvisade tävlingar. Obehörigt nyttjande av förbundets landslagskläder och sponsorer är ej tillåtet.

Skribent: Kurt Roos