Ny biljardhall med gemensamma krafter

23 MAJ 2020 15:22
För ett tag sen designade Umeå BK en ny hall i staden. En av medlemmarna i klubben, Therese Hägglund, är arkitekt till vardags och var med och designade den nya hallen.
  • Uppdaterad: 23 MAJ 2020 15:22

Umeå BK hade tidigare sin verksamhet i en biljardhall som låg mitt i stadens centrum. Där hyrde de bord av hallägaren och delade utrymmet med andra aktiviteter såsom Laserdome och liknande. Lokalens läge gav visserligen klubben exponering men det var samtidigt svårt att planera klubbens egna aktiviteter. Det var även ofta stojigt i hallen med barnkalas och större grupper.

- Vi ville byta lokal på grund av att vi ville ha en lokal som drevs i egen regi där vi kunde bedriva tränings- och tävlingsverksamhet utan att behöva anpassa oss till komersiella intressen, säger Therese Hägglund, en av medlemmarna i Umeå BK.

Therese är arkitekt till vardags och var med och designade den nya lokalen. Vi frågade därför henne hur hon tänkte när hon designade Umeå BKs nya lokaler och vad hon tycker är viktigt att tänka på för att skapa en inbjudande och välkomnande biljardhall.

Vad var viktigt för dig när du designade den nya lokalen?

- Mjuk och varm färgskala, bra belysning som ger tillräckligt med ljus men inte för mycket. Det ska kännas ombonat, säger Therese.

Hon fortsätter med att berätta att textilplattor på golven i den nya biljardhallen gjorde mycket för upplevelsen och att bra med sittmöjligheter i anslutning till bord var viktigt för klubben. Therese lyfter även vikten av värdefulla detaljer såsom att skapa möjlighet och utrymme för att lägga ifrån sig tillhörigheter och att hänga upp sin jacka medan en spelar.

Hur blev resultatet, är du nöjd med den nya lokalen?

- Jag är väldigt nöjd! Trots att vi har haft begränsningar i och med ekonomiska resurser. Den utmaningen tog vi oss an bl.a. genom att stor del av inredningen är återbruk. Vi hade tur och kunde få tag på begagnade möbler och material från restauranger där de ändrat inredning.

Therese berättar också att prioriteringen var att få plats med sex st bord och att andra funktioner då fick stryka på foten. Om ytan hade varit större berättar Therese att de gärna hade skapat en större yta för häng/informella möten där en haft viss överblick över lokalen.

- Den ytan hade gärna legat i anslutning till ett par tävlingsbord så att det även hade kunnat fungera som publikplats, säger Therese.

Vad tycker du generellt är viktigt att tänka på när en skapar en biljardhall som är inbjudande och välkomnande?

- Man bör tänka på vad besökarna möts av i entrén. Att informationen är tydlig och att man känner sig välkommen in. Har man möjlighet bör kassa/personal befinna sig i anslutning till entrén så att man kan fånga upp nya besökare.

Therese tycker att många alltför ofta nyfiket tittar in i biljardhallen men inte riktigt vågar  komma in. Denna gång kunde dock inte Umeå BK:s nya biljardhall ta detta i beaktning då närhet till vatten och avlopp låg längst in i lokalen.

- En annan viktig sak är att kunna röra sig i lokalen utan att känna att man är i vägen, berättar Therese vidare. Nybörjare kan också känna sig blyga och osäkra. Har man möjlighet bör vissa bord ha en högre grad av avskiljdhet. Man kan skapa avgränsningar/rum där inte alla  kan titta på när man spelar.

Therese avslutar med att hylla alla ideella krafter som har varit med och bidragit till att ro i land detta stora projekt.

- Jag är djupt imponerad över engagemanget när vi inredde och startade upp hallen! Oavsett om det handlade om målning, mattläggning, snickerier eller kontakter inom lås, IT, el och annat så fanns alltid någon där som ville och kunde hjälpa till!

Vi på Biljardförbundet är väldigt glada över att Therese ville dela med sig av detta projekt. Det här är ett bra exempel på hur all ideell verksamhet kan utvecklas när vi tar hjälp av alla människors olika kompetenser, idéer och erfarenheter.

Stort tack Therese och grattis Umeå BK till den nya fina hallen!

Skribent: Jessica Pettersson