Ny juniorstjärna presenterar sig

31 AUG 2010 06:14
Bara 15 spelare hade vaknat ur sommardvalan och ställde upp i säsongens första rankingtävling (klass 1).
Henrik Eklund, som tränat flitigt under sommarmånaderna, visade att övning ger färdighet och tappade inte ett enda frame fram till finalen genom vinster över Fredrik Johansson, Nikos Dimitrakas och Martin Linderoth.
  • Skapad: 31 AUG 2010 06:14

På den andra halvan presenterade sig junioren Arpat Pulat. Han besegrade den ännu lite yngre Johan Lindqvist med 3-0 innan han sattes på hårda prov av de gamla rävarna Thomas Göransson och Kai Parviainen, men vann båda matcherna i skiljeframe. I semifinalen mot Kai avgjorde han matchen med ett fint 49-break, vilket blev turneringens högsta serie. Finalen blev en thriller. Det var aldrig mer än ett frame mellan de båda spelarna. Vid ställningen 3-2 såg Arpat ut att gå mot seger, men Henrik visade stålvilja och tvingade fram den foulpoäng han behövde på blå och pottade sedan de sista bollarna för ett avgörande frame. Arpat var dock den starkare av de två i sista framet och var aldrig riktigt hotad. Arpat vann sin första rankingtävling och visade att han har framtiden för sig!