Nytt inför säsongen 2013-2014

14 JUL 2013 09:38
Inför kommande säsong har poolkommittén nu släppt en uppdaterad version av de Nationella Poolbestämmelserna. Bland det mer märkbara förändringarna är att gränserna för deltagande i SPT500, SPT250 och SPT125 har justerats.
  • Skapad: 14 JUL 2013 09:38

Efter två säsonger finns det nu ett bra underlag att utvärdera ifrån och förhoppningen är att denna justering skall passa er spelare. Nytt är även att det kommer planläggas tävlingar i SPT125, här är det viktigt att ni föreningar motiverar era nybörjare och glada amatörer till att ta chansen att komma ut och tävla.

En större förändring är att SPT1500 (SM) ersätts på Swedish Pool Tour med SPT1000. Detta för att vi skall ha möjligheten att exponera sporten på RF:s/Svt:s SM-vecka i Borås kommande sommar. Fördelarna att vara med på SM-veckan för vår idrott med all den mediabevakning, allmän publik, relationer med andra idrotter och RF och möjligheten med ökade sponsorintäkter är ovärderliga. Baksidan är att det finns begränsningar då vi endast har tillgång till åtta bord som ställs upp, men främsta begränsningen är tillgång till hotellrum. Swedish Pool Tour säsongen 2013-2014 består av åtta tävlingshelger som tidigare men avslutas med ett masters slutspel (SM-veckan) där SM-medaljerna fördelas. De 16 högst rankade herrarna och de 6 högst rankade damerna på Swedish Pool Tour efter säsongens sista deltävlingen är kvalificerade till SM-veckan. Under förutsättning att spelaren uppfyller kriterierna för deltagande på SM enligt stadgarna och det Grengemensamma Tävlingsbestämmelserna. SM-veckan kommer bestå av fyra dagars spel med SM i en disciplin per dag.

Mindre justeringar har gjorts med startavgifter och prispengar, allt finns att läsa i den nya versionen av de Nationella Poolbestämmelserna.

Skribent: Poolkommittén