Ogiltig rankingtävling – inlägg från en ledamot i Carambolekommittén

23 FEB 2011 12:42
Carambolekommittén (CK) tog i går ett beslut som man helst inte vill behöva ta – att ogiltigförklara en rankingtävling för att den inte följer Tävlingsbestämmelserna (TB). Kan låta fruktansvärt byråkratiskt för alla som vill njuta av biljardspelet, för alla vi som vill koppla av från tvingande arbetsuppgifter och andra plikter, och utöva sin hobby i all tänkbar frihet.
  • Skapad: 23 FEB 2011 12:42

Förklaringen är ytligt sett väldigt enkel. Tävlingsledningen valde att spela med annan gruppindelning (4+4 spelare) än den TB anger (3+3+2) och det låter ju inte så allvarligt. Men frågan om gruppindelning vid olika antal deltagare (för)följer oss alla inför (och under) varje spelsäsong. Inför förra årets TB (2010) gjorde vi ett allvarligt försök att introducera en mix av 2- och 4-mannagrupper. Förslaget realiserades aldrig och det av flera skäl. Grundidén med gruppspel utgår från 3-mannagrupper. Är antalet deltagare jämt delbart med 3 spelar alla lika många matcher och hela gruppspelet klaras av med lika många matcher som antalet deltagare i tävlingen. (Sedan tillkommer slutspelet.) Om antalet deltagare inte går jämt upp i 3 har man val mellan att komplettera med 2-mannagrupper (dubbelmöte – vilket irriterar många) och/eller 4-mannagrupper. Håller man sig till 2-mannagrupper får alla spelare fortfarande spela 2 matcher i gruppspelet; inför man 4-mannagrupper ökar antalet matcher i gruppspelet något (2 matcher i genomsnitt), men framför allt får spelarna spela olika antal matcher. Värsta scenariot är antagligen 11 spelare som i 4+4+3 systemet leder till 15 matcher i stället för 11 med 3+3+3+2. Men, det viktiga är att antalet matcher för varje enskild spelare påverkar både hur rankingen till slutspelet ska ske; hur slutrankingen efter varje tävling blir; och till slut även utformningen av årsrankingen. Visst går det att lösa!

Det är fullt möjligt att formulera flera olika principer för hur ett rankingsystem med godtyckligt vald gruppindelning skulle kunna se ut och tekniskt sett går det säkert också att konstruera ett datoriserat uppföljningssystem – även om man kanske måste lämna listhantering i excel och gå över till relationsdatabas. Däremot skulle det kännas egendomligt om någon började föra rankinglistorna manuellt! Men huvudproblemet är att välja princip för rankingsystemet – och som sagt på olika nivåer. Därför har varje diskussion om systemet med gruppindelning jag varit med om de senaste 15 åren till slut ändå landat i 3-mannagrupper kompletterat med 2-mannagrupper. Vad man inte kan göra är att – trots ständigt återkommande diskussioner i frågan – lösa sitt eget problem efter eget huvud och bortse från att man ingår i en gemensam tävlingsverksamhet.

Jag anser slutligen att Carambolekommittén i sin relation till klubbar och enskilda strävat efter att tävlingsverksamheten ska genomsyras av:

- att tävlingsreglerna är kända av alla deltagare på förhand,

- att tävlingsreglerna är desamma under en hel säsong,

- att tävlingskalendern annonseras på sådant sätt att så många som möjligt i olika

delar av Sverige har samma information,

- att de enskilda tävlingarna utlyses på sådant sätt att var och en kan förbereda sej,

- att tävlingarna genomförs med ett förutbestämt spelschema som behandlar alla

deltagare så lika som möjligt, och

- att tävlingarna går att följa upp på ett genomskinligt och enkelt sätt.

Egentligen är detta inte så svårt som det kan låta.

Bästa hälsningar
Gryt i februari månad 2011