PK Moderniserar

16 JUL 2011 12:07
Poolkommittén presenterar ett flertal nyheter inför säsongen 2011-2012. Ett helt nytt moderniserat rankingsystem och standardiserade turneringsformat. Allt i syfte att göra det mer rättvist och enklare för alla att förstå. Swedish Pool Tour i sitt slutgiltiga format, en ranking där alla har möjligheten att ta hem touren.
  • Skapad: 16 JUL 2011 12:07

Swedish Pool Tour slog väl ut denna säsong, men SM och den ordinarie rankingen har egentligen ingen funktion eller status bland spelarna längre, ej heller klass 3 har fungerad i nuvarande modell. En spelares slutplacering på rankingen avgörs idag i många fall på hur många deltagare det vart i de tävlingar som spelaren deltagit i jämfört med konkurerande spelare, inte enskilda placeringar och prestationer. Ett annat problemområde är tillgång till arrangörer för tävlingar i den omfattning som arrangerats säsongen 2010-2011. Finns säkert många lösningar på detta. Men helt klart behövs ett nytt tänk istället för att försöka justera det befintliga om och om igen.

När man tittat på utformningen av det nya tävlingssystemet har man försökt uppfylla följande punkter så långt som möjligt:
- Ett system som är skalbart mot antalet utövare som varierar över tid.
- Hanterbart antalet tävlingar i förhållande till antalet arrangörer.
- Varje tävlingstillfälle för var enskild spelare skall ha betydelse.
- Rättvisare poängfördelning.
- En ranking för alla.
- Lättare att förstå för spelare och allmänhet.
- Poäng- och prisfördelning enhetlig.
- Ranking som återspeglar tävlingsresultat.
- Främja prestation samt aktivitet hos en spelare.

Resultatet är det nya systemet Swedish Pool Tour, en rullande ranking för alla. Där man får tillgodoräkna sig det sex bästa resultaten under säsongen. De gamla klassbegreppen och uppdelningarna försvinner helt.  Men återuppstår i en ny skepnad.

Kortfattat beskrivet:
Elit-tävlingarna ersätts med fyra stycken tävlingar kallade SPT1000 och fyra stycken SPT1500 (SM). Namnen säger vilken poäng man får om man vinner en sådan tävling. Detta ger SM, om man jämför med tennisen, Grand Slam status. Mest poäng och för den delen även mest pengar att tjäna, så skall man ha med topp-placeringarna att göra på touren vid säsongens slut väger bra prestationer på SM tungt. SPT1000 och SPT1500 är självklart öppna för alla spelare anslutna via sin förening till SBF.

Klass 1 ersätts med SPT500 där rankade från placering 51 och lägre är berättigade att delta, klass 2 ersätts med SPT250 där man får delta om man är rankad 151 eller lägre. Alla tävlingar får ett editionsnummer, ex SPT1000 ed 3. När samma edition av SPT1000 spelas nästkommande säsong byts poängen ut i rankingsystemet. Vilket innebär att om du spelade bra just i den tävlingen måste du försvara dina poäng för att inte tappa på rankingen, men också omvänt. Gick det sämre föregående säsong på nämnda tävling finns möjligheterna att förbättra sin rankingposition vid ett bra resultat. Presterar en spelare bra under en säsong så finns möjligheterna att klättra hela vägen till toppen!

PK vill genom detta system få en konstant ranking året runt. Alla spelare vet var de är rankade på för plats i Sverige. Aktiva spelare premieras mer än idag, i vilken annan idrott kan en spelare som vart inaktiv i tre år vara rankad högre än en aktiv spelare?

Då det vart tio tävlingar i var klass den föregående säsongen mot åtta den kommande säsongen har PK vart tvungna att stryka två av föregående säsongs tävlingar i startrankingen för det nya rankingsystemet. För att påverka så lite som möjligt har man då valt att stryka de två tävlingshelgerna i var klass som haft lägst deltagarantal.

Ny ranking finns här!
Kommer att finnas i BiljardOnline också inom kort.

Bland andra ändringar kan nämnas att i lagspelet flyttas dubbeln från disciplinen 8-ball till 9-ball, i övrigt är det oförändrat. Andra förbättringar är att samma touchéregel skall tillämpas för alla tävlingar, godkända uppläggningsmetoder och vad som gäller vid dessa, timeoutregel uppdaterad etc.

Allt nytt finns beskrivet i det Nationella Poolbestämmlserna som finns här!

Tävlingskalendern kommer att uppdateras de kommande dagarna.
Håll utkik och sök sen tävlingar till er förening.

Skribent: Kurt Roos