Patrik Mathies vinner totala Eliten

07 DEC 2014 18:45
Stockholmaren Patrik Mathies tog hem den totala rankingen i Elit efter att ha nått semifinal i årets sista Elittävling som hölls i Lund nu i helgen. Ett jättestort grattis!
  • Skapad: 07 DEC 2014 18:45

Det stod mellan tre spelare inför tävlingen om förstaplatsen (David Pennör, Nalle Olsson, bägge från Helsingborg och Patrik Mathies, SBS) där Patrik hade det bästa utgångsläget med 40 mp före tvåan Nalle.

Då första platsen var avgjord i tidigt skede så var slaget om den andra platsen desto hårdare. I den andra semifinalen så möttes just David och Nalle och det blev en hård och jämn kamp. Nalle drog iväg som ett ånglok tidigt i matchen och ledde stort med 28-10 och såg tillsynes en lätt seger men David lyckades komma upp till 37-38 innan Nalle kunde avsluta med en 2:a och därmed gå till final.

I finalen mötte han malmöiten Michael Nilsson, som slog Patrik med 40-30 i den andra semifinalen. Finalen blev även där en riktig gastkramande och jämn final där Nalle drog det längsta strået och vann med 40-38. Grattis till Nalle! En notering är att Peter Lohmander från Helsingborg hade det högsta genomsnittet i tävlingen med 1.298 och att Torsten Svendsen från Malmö hade den högsta serien på 11!

Nu är Elit- och klass ett- tävlingarna slutförda för i år och nu närmast väntar SM i slutet av januari 2015 i Örebro och den öppna SM-kvalet i Malmö den 3-4 januari.

Skribent: David Pennör