Pennör segrade i premiären

28 MAR 2013 22:48
David Pennör, BK Borgen, vann den första rankingtävingen i Eliten i 3-vallars carambole i Malmö den 23-24 mars. I finalen slog David sin klubbkamrat Nalle Olsson med 40-36 på 35 stötar. Ett helt nytt spelsystem introducerades i Eliten inför tävlingssäsongen 2013, där dubbelcup och enkelcup fr o m kvartsfinalerna testades. Med stort positvitet bland spelarna så verkar det som att spelsystemet kommer att stanna ett bra tag framöver.
  • Skapad: 28 MAR 2013 22:48

I dubbelcupen kör man till 30 poäng utan efterstöt, där förloraren har råd att förlora en match och kan ändå vinna hela turneringen via "bakvägen" dvs förlorarsidan. Detta var det som hände med David Pennör. Fjolårets rankingvinnare Peter Lohmander, BK Borgen, tog sig lätt till kvarten tillsammans med Mats Noren, BKP, BKB,Nalle Olsson, Henryk Kalita, SBS på vinnarsidan. På förlorasidan gick David Pennör, Björn Lohmander, BKB, Stefan Hillvin, D3C och Tran moc Tai, MCC vidare. David mötte Peter och ledde stort med 32-14 innan Peter kom igång och kom nästan ikapp till 34-36 innan David kunde med lite tur sätta matchbollen vid 39-36. - " Det var en jäkla tur att jag satte matchbollen i det läget. En svår 4 vallare och jag kände att om jag missar detta så gör Peter säkert en 4 och vinner. Han var i ett fruktansvärt stim och självförtroendet på topp! All heder för hans kämpatakt!" sa David efter matchen.

Nalle vann över Björn och Henryk Kalita, som spelade mycket bra under hela tävlingen med 1.082, besegrade Tai med 40-18(!) efter att ha legat under med 4-15!!! En liten skräll var att Stefan Hillvin vann mot Mats Noren med 40-37. Bra gjort! I semin gjorde Stefan ett hårt motstånd mot Nalle men lyckades inte hela vägen och förlorade knappt med 38-40. I den andra semin spelade både David och Henryk bra. Återigen ledde David stort med 33-17 innan Henryk kom nästan ifatt till 34-37 innan David gjorde en 3a och vann matchen. Finalen blev rysare. Igen ledde David stort med 34-14 innan Nalle kom ifatt till 36-36!!! Med lite tur och skicklighet lyckades David göra en 4a och vinna hela tävlingen.

Hela tävlingen var väl genomförd och arrangerad. Alla spelare var jättenöjda med det nya spelsystemet. Spelarna tyckte också att det var skönt att vara hemma inom rimlig tid och ladda om batterierna inför kvartsfinalerna på söndag. Ett stort plus! I denna tävling var man 15 spelare. Noterbart är att Bo Gustavsson, BKP, Stefan Hillvin och göteborgaren Andres Kall har börjat att tävla igen! Välkommen!  Nästa Elit går i Stockholm(!) den 6-7 april. Då blir det fler spelare? Hoppas det!

Skribent: David Pennör