Projekt spelabiljard.nu

08 SEP 2021 11:03
Under sommaren beviljades SBF projektstöd från RF för ett projekt vi kallar spelabiljard.nu. Inom ramen för projektet kommer vi ta fram en hemsida med instruktionsfilmer.
  • Skapad: 08 SEP 2021 11:03

RF har sedan 2018 fått i uppdrag från Regeringen att göra en satsning för mer rörelse i skolan. Det sker genom att bygga broar mellan skolan, barnen och föreningslivet. Detta arbete har skett med hjälp av RF SISU distrikten som hittills har nätverkat med cirka 800 skolor i 177 kommuner. Cirka 550 skolor har haft ett anpassat stöd utifrån överenskommelser. Under våren 2021 utökades satsningen från RF genom att specialidrottsförbunden gavs möjlighet att söka projektbidrag för att utveckla underlag för inspiration till rörelse och idrott. SBF såg det som en mycket bra möjlighet att nå fler barn och ungdomar och skickade in en ansökan.

Spelabiljard.nu
Kriterier för stödet var att det ska vara ett material som är enkelt att använda för barn och lärare och i förlängningen för föreningar. Genom projektet hoppas vi bland annat på att de biljardbord som finns på skolor och fritidsgårdar idag kommer att användas mer och av fler. Vi hoppas på att fler hittar till biljarden och till våra föreningar.

Vi har inspirerats av det skolprojekt som just nu drivs i Danmark och då framför allt av den hemsida de har tagit fram inom sitt projekt (här finns hemsidan). Det danska projektet är mycket mer omfattande och har en helt annan finansiering.

Vi kommer att bygga en helt ny hemsida, spelabiljard.nu, där vi kommer att presentera våra tre grenar. För samtliga grenar kommer korta instruktionsfilmer tas fram som steg-för-steg på ett mycket grundläggande sätt förklarar hur du spelar carambole, pool och snooker. Vissa filmer blir gemensamma för alla tre grenar eftersom instruktionen här är likadan medan andra blir specifika för respektive gren.
Exempel:
Så här håller du kön
Så här placerar du handen på bordet
Så här siktar du

Utöver filmer kommer varje gren att förklaras med regler, och så vidare. Vi kommer även att lägga upp olika utmaningar och övningar. Vår tanke med den här hemsidan är att fortsätta att utveckla den och lägga till mer material allt eftersom även efter att projektet är avslutat. Hemsidan kommer att kunna användas av alla som är intresserade av att börja spela biljard, oavsett ålder.

Lansering
Planen är att hemsidan ska lanseras innan årsskiftet. Genom att det är en del av RFs Rörelsesatsning i skolan kommer material från samtliga specialidrottsförbund som deltar i projektet att samlas på en gemensam hemsida. Här kommer det att finnas en film som presenterar biljard och våra tre grenar och en länk vidare till spelabiljard.nu. Den gemensamma hemsidan kommuniceras till alla skolor som är delaktiga i Rörelsesatsningen.
Tillsammans med RF SISU distrikten kan föreningarna sedan få stöd om ni t ex vill besöka en skola.

Det här var bara en kort presentation av projektet. Vi återkommer med mer information när vi har kommit längre.

Vi hoppas att ni hänger på det här projektet så att vi tillsammans lockar fler barn och ungdomar (och självklart även andra målgrupper) till vår fantastiska sport.

Vill ni läsa mer om Rörelsesatsning i skolan finns information här på RF:s hemsida
Skribent: Sofia Asp
E-post: Adressen Gömd