Rapport Ungdoms-SM

09 SEP 2020 12:17
Den 8 augusti var det äntligen dags att genomföra finalspelet av årets Ungdoms-SM i pool. En härlig dag med fint biljardspel.
  • Skapad: 09 SEP 2020 12:17

Vi som arrangerar Ungdoms SM är glada och stolta över att tävlingen växer för varje år. År 2016 spelades tävlingen utan kval och omfattande cirka 30 deltagare. År 2018 var det 46 deltagare, även då spelades tävlingen utan kval. År 2019 genomfördes det kvalspel på tre orter och antalet deltagare var 81 stycken. I år lockade tävlingen 92 deltagare uppdelade på fyra kvalorter. Stort tack till alla deltagare! Det är varje år oerhört roligt att se er ungdomar spela biljard. Alla vi som var funktionärer är ense om att spelnivån var betydligt högre än förra året och att sportsligheten ökar för varje år.

Årets kval spelades i Göteborg, Malmö, Stockholm och Laxå.

Finalen
Finalen avgjordes den 8 augusti på Biljardpalatset i Stockholm. På grund av Covid 19 var vi tvungna att flytta fram finalspelet från maj till augusti. Finalen genomfördes i enlighet med Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Några av de anpassningar som gjordes var att det var max 50 personer samtidigt, det fanns handsprit i lokalerna, bord och bollar rengjordes ofta och undantag från tävlingsreglerna gällande att skaka hand före och efter match. Tydlig information kring detta togs upp på spelarmötena.

Något som var positivt med den nuvarande situationen med Corona var att vi sände live. Totalt blev det fem livesända matcher samt prisutdelningen. Vi kommer att fortsätta med livesändningarna nästa år.

Under finalspelet hade vi tyvärr lite tidsbrist och tävlingsledningen valde därför att skippa trick stöts showen och kahoot tävlingen som var inplanerade. Men det kommer nya tillfällen.

Ungdoms SM

Utmärkelser
Tävlingsledningen delade som vanligt ut diplom till ungdomar som sticker ut lite extra samt till ledare.
Bäst klädde spelare: Edward Fransson och Linn Mollde
Sportsmanship: Lo Thelin-Bergmark, Zelda Thour och Maximus Duljaj
Lovande spelare: Hugo Barthelson och Kevork Julmekian

Tack!
Detta evenemang är möjligt tack vare funktionärer och fritidsledare. Stort tack för era insatser under tävlingen Leo Jeppsson, Jasmine Beto och Poj Hedström.

Ett stort tack till Daniel Silvennoinen och Tom Eksell för en välorganiserad tävling.
Stort tack till Biljardpalatset och biljardhallarna i Göteborg, Malmö och Laxå, funktionärer samt förbundets ambassadör för ‘’Framåt för fler i rörelse’’ Monika Margeta som var tävlingens prisutdelare.

Ungdoms-SM är utvalt av Biljardförbundet som ett av de event som ingår i projektet ”Framåt för fler i rörelse”, ett samarbete mellan RF och Svenska Spel. Projektet marknadsfördes därför på plats med hjälp av bland annat rollups och stora banners inne på hallen samt utanför entrén.

1. Walter Laikre
2. Gabriel Aspholm