Rock´n Roll-snooker i Ranking 1

14 SEP 2015 20:46
I helgen spelades den första rankingtävlingen för säsongen 2015/16. Tävlingen, som brukligt spelad på Snookerhallen i Stockholm, lockade 19 stycken deltagare vilket får vara ett godkänt antal så här tidigt på säsongen.
  • Skapad: 14 SEP 2015 20:46

Formatet var också den sedvanliga dubbelcupen följt av utslagning från och med kvartsfinalerna. Fram till kvartsfinalerna så hade de flesta av de spelare som förut befolkade klass 1 och klass 2 sorterats bort och inga överraskningar stod att finna bland de sista åtta spelarna. I den första kvartsfinalen mötte Andy Nettleton den unge Arpat Pulat som kämpat lite med att hitta formen sedan sin sejour i England med träning på högsta nivå. Arpat kunde till sist vinna med 3-2 men övertygade inte i spelet direkt. Simon Lindblom mötte skotskt motstånd i form av George To som besitter ett stort spel när det stämmer för honom. Simon har dock ett spel som är fullkomligt strålande när allting stämmer, och det tog honom till vinst med 3-1. De unga landslagskillarna Belan Sharif och Benjamin McCabe drabbade samman härnäst, och för dagen var Ben den starkare spelaren och kunde vinna med samma siffror 3-1. I den sista av kvartarna var det åldermannen Mats Eriksson mot den unge och lovande Andrej Nasibov. Mats kunde här vinna till stor del hjälpt av sin rutin då spelet inte var så fullständigt övertygande.

I den första av semifinalerna mötte så Arpat den uppenbart formstarke Simon Lindblom. Och det var nog så att Simon vann den mentala kampen i den här matchen och vann till slut med klara 4-1. Benjamin McCabe tog lite längre tid på sig men kunde till slut vinna med 4-2 mot Mats Eriksson efter ett rafflande slutframe.

Finalen spelades alltså mellan de båda unga landslagskillarna och tillika kompisarna Benjamin McCabe och Simon Lindblom. Undertecknad, som dömde halva finalen tillsammans med Martin Linderoth, kunde samtidigt som det plockades en del boll även njuta av den optimistiska och fartfyllda snooker de här unga killarna presterade. Det är dock inte så att det spelas huvudlöst offensivt, utan de har varsin räv bakom sina öron båda två, men det sätt som de går till 100% för att bygga höga serier gör att det är mycket imponerande och, skulle jag vilja säga; Rock n Roll, att bevittna spelet från de här energirika killarna. Resultatet av matchen blev 4-2 till Simon efter en del höga serier, men nästa gång kanske Ben är den starkare spelaren. Vad som är säkert är dock att svensk snooker har en riktigt vass ungdomlig kader av landslagskillar som kanske kommer att bli ännu bättre vad det lider, och då går svensk snooker en ljus framtid till mötes!

Skribent: Martin Söderberg