Roos försvarade EM-bronset

03 APR 2016 21:25
Medalj direkt i EM:s första disciplin, 14-1. Caroline Roos försvarade sin bronsmedalj från förra året. Bitvis riktigt imponerande 14-1 spel, bl a turneringens högsta stöt på 66 bollar (67-1). Utöver det en serie på 42 i kvartsfinalen samt flera över 25.
  • Skapad: 03 APR 2016 21:25

IMG_5084

I semifinalen mötte Caroline megafavoriten Jasmin Ouschan som hade all press på sig att vinna här på hemmaplan i Österrike. I en välspelad semifinal visade Jasmin att hon är nummer ett i Europa. När Caroline fick chansen var underläget redan stort och en hög serie behövdes, efter 26 bollar går vit i hål efter uppsprängning på nytt upplägg. Jasmin kunde där ifrån göra sina resterande bollar komfortabelt och vinna med 75-32. Finalen blev en ensidig historia där polskan Czuprynska inte mäktade med att göra motstånd. Guld till Jasmin Ouschan efter 75-2 i finalen.

Ännu mäktigare var det att se herrfinalen, Jasmins bror Albin Ouschan vinner sitt första EM-guld och det på hemmaplan. Inte nog med det, han avgör finalen med att göra 125 bollar ut!

I herrklassen visade Daniel Tångudd att formen sitter där och att han har ett års rutin mer i sig än på förra EM:et. En imponerande nionde plats där flera rutinerade spelare besegrades på vägen fram. Spännande att se fortsättningen...

Guld till båda syskonen Ouschan på hemmaplan, fantastiskt att se hur mentalt starka de är att klara av att prestera på sina högsta nivå när det gällde som mest.

Svenska placeringar:

EM 14-1 Herrar
9:a Daniel Tångudd
17:e Andreas Gerwén
33:a Marcus Chamat, Christian Sparrenlöv Fischer
65:a Jim Chawki

EM 14-1 Damer
3:a Caroline Roos
25:a Louise Furberg

Redan imorgon måndag fortsätter EM med 10-ball, följa alla resultat på europeanpoolchampionships.eu

Skribent: SBF