Roos vinnare av Womens 10-ball Open i Finland

07 AUG 2011 00:32
Caroline Roos segrade i Womens 10-ball Open i Finland. En säsongstart av det tuffare slaget, merparten av dameliten i Norden samt några väldigt duktiga damer från centraleuropa var på plats. Semifinalen och finalen spelades i ett köpcenter i centrala Helsingfors. Förutom ett hundratal åskådare på plats sändes även matcherna live på nätet.
  • Skapad: 07 AUG 2011 00:32

kuva (1)
Medaljöserna fr v Roos, Poikkijoki, Helvik, Bolfelli

Från Sverige deltog även Louise Furberg som slutade på en femteplats och Ann-Sofie Löfgren på en nionde plats.

25 damer kom till start i den första upplagan av Womens 10-ball Open i Finland. Spelarna delades in i fyra grupper där alla mötte alla i gruppspelet. Caroline Roos gick obesegrad genom gruppspelet med idel övertygande vinster.

I 8-delsfinalen slog hon Haltari med 7-1 och i kvartsfinalen ställdes hon mot finlands andrarankade dam Saaranen som hon fullständigt pulveriserade med siffrorna 7-0. I semifinalen mot Italienska mästarinnan Bolfelli gick allt emot i början av matchen. Underläge 0-5, 1-6 och 4-7. Med krigarinstinkt och lite medflyt lyckades hon vända matchen och vinna 8-7. I finalen väntade favoriten från Finland Marika Poikkijoki, silvermedaljör på EM tidigare i vår. Caroline Roos tog kommandot direkt och ledde hela vägen fram till segern, siffrorna skrevs till 8-5.

Carolines första internationella titel belönades med, förutom äran, en prischeck på närmare 10 000 kr.

kuva
Finalarenan i ett köpcenter i centrala Helsingfors.

Skribent: Kurt Roos