Roy Kimberley är "Kungen av Europa"!

08 FEB 2015 17:51
I helgen avgjordes European Wheelchair Masters och överst på pallen stod Roy Kimberley från England.
  • Skapad: 08 FEB 2015 17:51

20150207_160958_resized

Turneringen bestod av Europas åtta mest framgångsrika spelare i rullstol genom tiderna. Detta stjärnspäckade startfält hade tillsammans inte mindre än 36 st VM-medaljer och 111 st EM-medaljer, så man kan lugnt säga att EWM är en prestige-full titel att vinna.

Fyra spelare var seedade i tävlingen och samma fyra tog sig också till semifinal. Roy Kimberley mötte i den första semifinalen, den två-faldige Världsmästaren Fred Dinsmore där han vann med siffrorna 9-5. I den andra semifinalen möttes de båda jättarna Jouni Täthi och Henrik Larsson, båda med fem stycken VM-guld vardera. Larsson slog Täthi med siffrorna 9-6.

Kimberley skaffade sig en ledning ganska tidigt i finalen. Denna ledning utökade han något för att till sist vinna med siffrorna 9-6. Larsson fick inte sitt spel att stämma och det råder inget tvivel om att den bättre spelaren vann. Roy Kimberley vann inte bara medalj och pokal utan också en check på 1000 Euro.

European Wheelchair Masters 2015 höll hög internationell standard i sitt tävlingsutförande och detta tack vare de samverkansparter och sponsorer som ligger bakom - FIFH, Malmö BK, SBF, EPBF, Biljardexperten och Bilanpassningen Staffanstorp.

Nästa år ser vi fram emot en upprepning med ändå större startfält och gläds åt detta nya flaggskepp som har sjösatts.

Skribent: SBF