SM 3-vallars carambole

17 JAN 2017 17:06
Den 27 till 29 januari så spelas det svenska mästerskapet i 3-vallars carambole. SM arrangeras av BiljardPalatset på Kungsholmen i Stockholm och det förväntas att bli en riktig höjdartävling med världsspelaren Torbjörn Blomdahl i spetsen.
  • Skapad: 17 JAN 2017 17:06

Klubben har redan nu förberett tävlingen med att klä om caramboleborden med helt nya dukar och stora resultattavlor kommer även att monteras upp då det förväntas en massiv storpublik. Att SM  spelas i Stockholm, vilket inte har skett sedan 20-25 år sedan, är inte utav en ren händelse. Carambolen har exploderat lavinartat i den positiva bemärkelsen då så många nya och gamla spelare har åter hittat den ädla sporten under förra året. Så pass att klubbarna har börjat med en 2-mannalags serie och tillsammans varit värd för både Elit och klass ett tävlingar på grund av för många deltagare. I Skåne har man även där märkt en tydlig förändring och förbättring inom carambolen och följt upp med en Skåneserie med Göteborg. Och det är både den nya Carambolekommitten och Biljardförbundet väldigt glada över. Även spelarna.
SM kommer att spelas i 4 st 3-mannagrupper där ettan och tvåan i varje grupp går vidare till kvartsfinalerna. I gruppomgången så kör man till 30 poäng med efterstöt och finalomgångarna till 40 med efterstöt och shootout. 4 spelare lyckades kvala in till huvudtävlingen förra helgen som gick på 2 ställen samtidigt, Helsingborg och Stockholm. De fyra är  Peter Lohmander och Bo Gustafsson från söder samt Mattias Enerdahl och Cemil Kataray från norr. Lottningen till SM gjordes live på Facebook, som var högst uppskattat, och ser ut på följande sätt: Grupp 1:Torbjörn Blomdahl, Lars Ringby och Peter Lohmander. Grupp 2: Henryk Kalita, Michael Nilsson och Mattias Enerdahl. Grupp 3:David Pennör, Björn Lohmander och Bo Gustafsson. Grupp 4: Nalle Olsson, Tran Moc Tai och Cemil Kataray.
Tävlingen har helt gratis inträde och passa på och se på verkligen bra biljard i världsklass med de bästa spelarna Sverige har att erbjuda. Tävlingen kommer att sändas LIVE på nätet under finalomgångarna och livestreaming kan följas på Förbundets hemsida Biljardonline. Men det bästa är att komma dit till BiljardPalatset på St Eriksgatan och se tävlingen live! Passa på och se världsartisten och legenden Torbjörn Blomdahl då det är väldigt sällan han är i Sverige, framförallt i Stockholm!

Skribent: David Pennör